Plastic Change

Plastikkrisen skal løses med genbrug

Grønne organisationer i Europa er enige om at genbrug er vejen frem og derfor lanceres i dag en europæisk kampagne på genbrug ”We Choose Reuse”. Kampagnen, der aktivt støttes af mere end 40 grønne organisationer i Europa, peger alle på genbrug som løsningen i kampen mod engangsplastik og plastikaffald.

Engangsemballager og engangsprodukter med kort levetid fører til store mængder affald, mere plastikforurening og er et ikke-bæredygtigt træk på jordens begrænsede ressourcer. Formålet med ”We Choose Reuse” kampagnen er at sætte fokus på genbrug og genbrugsmodeller som løsningen til at knække kurven for netop disse typer af emballager og produkter. Kampagnen, der er koordineret igennem den europæiske afdeling i den globale bevægelse BreakFreeFromPlastic, kræver handling fra politikere og industri til aktivt at komme ind i plastikkampen ved at arbejde aktivt med genbrugsmål og genbrugs-forretningsmodeller.

"I Danmark er vi verdensmestre i at producere affald og derfor har vi et kæmpe ansvar for at gå forrest og vise vejen til, hvordan vi kan leve bæredygtigt uden engangsbrug i et moderne samfund.Der er ganske enkelt behov for et radikalt sceneskift fra engangsbrug til flergangsbrug, altså det vi kalder genbrug, hvis vi skal løse plastikkrisen” udtaler Anne Aittomaki strategisk direktør i Plastic Change.

”We Choose Reuse” kampagnen, der skal få genbrug tilbage på menuen, kører frem til juni og vil i perioden have forskellige aktiviteter, der henvender sig til politikere på nationalt plan og i EU, industriaktører samt oplysning og call to action til civilsamfund.

Information om Plastic Change

Plastic Change
Læderstræde 20
1201 Købehavn k

+45 26142070https://plasticchange.dk/

Plastic Change er en dansk miljøorganisation, med et ambitiøst internationalt sigte

Plastic Change kæmper for en verden uden plastikforurening. Plastik er overalt – på land og til vands. Tre generationers forbrug af plastik har sat sine spor. Kun en lille del bliver genanvendt og meget bliver brændt. Resten ligger i naturen i hundredvis af år.

Følg pressemeddelelser fra Plastic Change

Flere pressemeddelelser fra Plastic Change