Salling Group

Plastflasker får nyt liv i flyverdragter i føtex og Bilka

Del
Med tøj fremstillet delvist af genbrugsplast tager Bilka og føtex nu endnu et skridt i kampen mod plastikspild. De første produkter, flyverdragter og sportsjakker, er på hylderne fra denne uge.

Brugte plastflasker får nyt liv i sandkassen i stedet for at ende som affald i strandkanten, når føtex’ og Bilkas butikker får nye tekstiler på bøjlerne.

De to kæder lancerer i denne uge de første produkter, der indeholder polyester af genbrugsmateriale: flyverdragter til familiens mindste og en sportsjakke til de voksne. Begge er udviklet af mærket VRS, der sælges eksklusivt i føtex og Bilka.

Normalt fremstilles polyester af råolie, men de nye produkter består helt eller delvist af genbrugt plastik, der smeltes og omdannes til polyesterfibre. Den genbrugte polyester bidrager derfor til at begrænse to miljøproblemer: den mindsker forbruget af olie og reducerer mængden af plast, der ender som affald.

- Som en af Danmarks største forhandlere af tøj tager vi ansvar for at drive en bæredygtig udvikling, og her kan vi sammen med vores kunder virkelig gøre en stor forskel i hverdagen. Tekstil af genbrugte materialer er en af flere løsninger, der kan sikre, at vi som samfund genbruger mere plastik og undgår, at det ender i naturen. Vi ser frem til i de kommende måneder at introducere flere produkter, som er helt eller delvist produceret at genbrugsplast, siger Mark Nielsen, kædedirektør i Bilka.

De nye produkter er fremstillet i overensstemmelse med den internationale GRS-standard for genbrug i tekstilproduktion. I VRS Kids flyverdragten består af 50% af metervaren af genbrugspolyester, mens metervaren i jakken fra VRS Sport til voksne er 100% genbrugsmateriale. 
 
Bred indsats for bæredygtig tekstilproduktion
Indsatsen er del af Salling Groups samlede strategi for bæredygtig tekstilproduktion, der blandt andet sigter mod mere genbrug og genanvendelse samt reduktion af emballage. Desuden er udvalget og salget af økologisk bomuld vokset markant i Salling Groups butikker. Tidligere på året nåede føtex en milepæl, da mere end hvert andet stykke solgte børnetøj af bomuld nu er økologisk. Inden udgangen af 2018 er alt VRS bomulds-børnetøj i kædens butikker økologisk.

- Vi oplever en stor vilje blandt vores kunder til at træffe bæredygtige valg, når de handler hos os. Tekstilområdet er et af mange, hvor vi hele tiden arbejder på at gøre de valg lettere, uden at kunderne behøver at gå på kompromis med hverken kvalitet eller pris, siger kædedirektør i føtex, Thor Jørgensen. 

Produkterne af GRS-polyester er at finde i føtex’ og Bilkas butikker fra uge 37. 


- - - -


Om VRS
VRS er et anerkendt modebrand i tekstilbranchen, der forhandles eksklusivt i Bilka og føtex. VRS tæller et stort udvalg af modetøj, sportstøj, basistøj, undertøj, sko og tilbehør til hele familien. 
  
Om Salling Groups strategi for plastik
Salling Group har indgået et ambitiøst partnerskab med WWF Verdensnaturfonden om at reducere brugen af plastik og undgå at plast ender i naturen. Vi forpligter os til at kæmpe for, at plastik fra vores varer, butikker og logistik ikke ender i naturen.

Salling Group vil:

  • Bruge mindre plast og andre emballagetyper
  • Sikre bedre genbrug af plastik
  • Give mere information og flere valgmuligheder til vores kunder omkring plastik og emballage generelt

Salling Groups målsætning:

  • Al plast brugt til transport af vores varer vil blive genbrugt eller genanvendt inden 2020
  • Al emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendeligt inden 2023
  • Al engangsplastik udfases senest i løbet af 2021
  • Bevidst brug af mikroplastik i egne varer udfases

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye