PlanBørnefondenPlanBørnefonden

PlanBørnefondens Pigepris: Afstemningen er skudt igang

Sjældent har ligestilling i Danmark været debatteret så meget som nu. Det er derfor også med særlig stor glæde, at PlanBørnefonden netop har skudt afstemningen til årets Pigepris i gang.

For fjerde år i træk uddeler PlanBørnefonden Pigeprisen – en pris, der går til en person eller organisation, der i sit arbejde gør en forskel for at fremme ligestillingen i Danmark.

Det kræver mod at sige fra overfor ulighedsskabende normer og traditioner i samfundet, der fastholder eller skaber kvindeundertrykkelse. Der er derfor et stort behov for at hylde og støtte op om de modige piger og kvinder, der gør det. Derfor har PlanBørnefonden stiftet Pigeprisen, som uddeles hvert år i forbindelse med FN’s Internationale Pigedag. I år uddeles prisen i samarbejde med Femina.

En jury bestående at 12 meningsdannere fra erhvervslivet, civilsamfundet og medierne har udvalgt årets tre kandidater til prisen, og de nominerede er:

- 28-årige Aphinya Jatupariskul, der står i spidsen for nonprofitorganisationen The Red Van, som arbejder for tryggere forhold blandt immigrerede gadeprostituerede i København.
- Ingrid Magnifique Baraka og Naima Yasin, der er værter på podcasten A Seat At The Table, hvor de taler åbent og ærligt om de udfordringer, de som sorte kvinder møder i Danmark.
- De grønne Pigespejdere, der står bag initiativet Girls Act, der arbejder for at fremme piger og kvinders muligheder og ligestilling.

Hyld de modige kvinder og piger
Med Pigeprisen støtter PlanBørnefonden de nomineredes mission og hjælper dem med at synliggøre deres arbejde for mere ligestilling. PlanBørnefondens bestyrelsesformand og formand for Pigepris-juryen, Stine Bosse, håber, at danskerne vil afgive deres stemme og på den måde være med til at støtte op om den vigtige sag.

"Jeg er virkelig glad for tre stærke kandidater til Pigeprisen igen i år. De har alle et mod, en vigtig stemme og budskaber, der fortjener en større platform og opmærksomhed. Og det er det, Pigepris-nomineringen kan give dem. Nu er det op til danskerne at bestemme, hvem der skal vinde," siger Stine Bosse.

Sidste år vandt 21-årige Nagin Ravand prisen for at have startet et fodboldhold for piger i Gellerup og andre udsatte boligområder. Siden Nagin vandt prisen, har hun startet endnu et pigefodboldhold i Aarhus, og samarbejder med flere kendte sportsbrands og tiltrukket interesse fra organisationer landet over.

Alle har mulighed for at stemme på deres favorit på PlanBørnefondens hjemmeside frem til den 7. oktober kl. 12 (www.planbornefonden.dk/pigeprisen)

Prisuddelingen finder sted lørdag den 9. oktober 2021 kl. 20 i Kødbyen i København.

Information om PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Mimersgade 47, 4.
2200 København N

+45 70 22 12 11https://planbornefonden.dk

PlanBørnefonden arbejder langsigtet i verdens mest skrøbelige og udsatte områder for at sikre børn og unges rettigheder og skabe lige muligheder for alle uanset køn. Det sker i tæt samarbejde med vores kollegaer i Plan International i 77 lande over hele verden. Plan International er en af de største og ældste børnerettighedsorganisationer i verden.

PlanBørnefonden er en del af Plan International, der har sikret børns rettigheder i mere end 80 år. Sammen med lokale ledere og myndigheder arbejder vi hver dag for at bidrage til at indfri FN’s 17 Verdensmål for at skabe en bedre verden for børn, unge og deres forældre.

Følg pressemeddelelser fra PlanBørnefonden

Flere pressemeddelelser fra PlanBørnefonden

PlanBørnefonden sætter rekord i en krisetid21.11.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PlanBørnefonden har i 2022/2023 indsamlet og uddelt flere penge end nogensinde før, med et indsamlingsresultat på 474,1 mio. kr. Heraf er 91,9 procent gået til fondens formål. Med det resultat har fonden hjulpet mere end 850.000 børn, unge og voksne det seneste år med indsatser indenfor bl.a. uddannelse, jobskabelse, vand og sundhed. Siden 2019 har PlanBørnefonden haft en vækst i årlige indsamlinger på næsten 200 millioner og har i 2023 en samlet programportefølje for 1,3 milliarder kroner.