PlanBørnefonden markerer FN’s Pigedag: Pigerne i Sahel-regionen rammes hårdest af krisen

Der var fint besøg på Nærum Gymnasium i København tirsdag, da H.K.H. Kronprinsessen, udviklingsminister Flemming Møller Mortensen og flere end 1.000 elever sammen med PlanBørnefonden markerede FN’s Internationale Pigedag.
Fra venstre: udviklingsminister Flemming Møller Mortensen, PlanBørnefonden ambassadør og sangerinde Andrea Lykke Oehlenschlæger, H.K.H Kronprinsessen, PlanBørnefonden ambassadører fodboldtræner Nagin Ravand og model Josephine Skriver. Credit: Stine Heilmann/PlanBørnefonden

Lige nu er mere end tre millioner mennesker på flugt fra deres hjem i Sahel-regionen i Vestafrika, og over 13 millioner har brug for akut nødhjælp. Voldelige kampe, fattigdom og klimaforandringer går hårdest ud over piger og unge kvinder. Og netop krisens konsekvenser for pigers sikkerhed og muligheder var i fokus til arrangementet, hvor journalist og tv-vært Ditte Haue var vært.

Under arrangementet mødte elever og gæster piger og unge kvinder fra Burkina Faso og Mali i det centrale Sahel. De mødte blandt andre 22-årige Nene Goita fra Mali, der fortalte om forholdene i landet:

”Jeg gik i skole med folk, der var flygtet fra det nordlige Mali. Andre har ikke haft samme held som os, der bor i byen. De har været udsat for brud på deres rettigheder, og nogle er endda blevet voldtaget,” fortalte Nene.

Udviklingsminister: Jeg har selv set det i Burkina Faso

Fra scenen fortalte minister for udviklingssamarbejde Flemming Møller Mortensen om Danmarks arbejde for pigers rettigheder i Sahel-regionen, men også om sit personlige møde med krisen i Burkina Faso, der ligger syd for Mali:

”I Burkina Faso besøgte jeg kvinder, som var flygtet fra deres landsby. De var tvunget til at efterlade alt på nær deres børn. De havde efterladt deres familier og mænd – og mange af mændene var blevet dræbt. De havde vitterligt ingenting,” fortalte ministeren fra scenen på Nærum Gymnasium.

Luna Marie Petersen fra 3.G spurgte ministeren, hvorfor der er behov for særligt fokus på piger og unge kvinder.

”Kvinder og piger udgør halvdelen af verdens befolkning, men vi taler stadig om dem som en marginaliseret gruppe. Derfor skal vi have fokus på uddannelse, de skal have mulighed for at indfri deres potentiale,” lød Flemming Møller Mortensens svar.

Pamela fra Vestafrika: Pigerne mister muligheden for at drømme

Med live fra Vestafrika var også Plan Internationals ungechef Pamela Akplogan fra Benin, som gav en førstehåndsberetning fra krisen i Sahel. Hun fremhævede særligt, at pigerne rammes hårdest af krisen, og at COVID-19 har forstærket de eksisterende uligheder:

”Vold mod piger og unge kvinder er steget markant, og fire millioner piger går lige nu ikke i skole. Pigerne kan ikke indfri deres potentiale og følge deres drømme”, fortalte hun.

Josephine Skriver: Vi kan alle gøre en forskel

PlanBørnefondens ambassadør Josephine Skriver holdte også en tale med fokus på, hvor vigtigt det er for danske unge, at tage del i det arbejde for pigers rettigheder som PlanBørnefonden kæmper for i verdens mest udsatte områder.

”Ingen kan eller skal kæmpe den kamp alene. Vi er mange der gerne vil skabe forandringer. Vi er mange stemmer, som vil støtte, bakke op, lytte og handle for at skabe forandringer, så alle piger kan komme i skole. Så alle piger kan udvikle deres talenter. Så alle piger bliver lyttet til. Så alle piger får en chance,” sagde Josephine Skriver og understregede:

”Man behøver hverken at være kronprinsesse eller model for at gøre en forskel. Vi kan alle gøre noget.”

Det var tredje gang i træk, at H.K.H. Kronprinsessen deltog i arrangementet for at markere FN’s Internationale Pigedag.

Fra venstre: Fra 3.G på Nærum Gymnasium Louise Greve Berggren og Vasika Thipakaran, H.K.H. Kronprinsessen og udviklingminister Flemming Møller Mortensen. Credit: Stine Heilmann/PlanBørnefonden