Plan Danmark

Plan og BØRNEfonden slår kræfterne sammen i ny organisation

Plan Danmark og BØRNEfonden fusionerer for at skabe større indflydelse og forandring for børn og unge i Afrika. Sammenlægningen gør ”Plan BØRNEfonden” til den største privatfinansierede udviklingsorganisation i Danmark.
Foto: Flemming Gernyx
Plan Danmark og BØRNEfonden arbejder for at fremme børn og unges rettigheder og ligestilling for piger. Den nye organisation kommer til at hedde Plan BØRNEfonden Foto: Flemming Gernyx

Med et fælles mål om at støtte endnu flere af verdens udsatte børn og unge fusionerer de to danske udviklingsorganisationer Plan Danmark og BØRNEfonden.

Den nye organisation - Plan BØRNEfonden - bliver en del af den globale organisation Plan International og bliver den største privatfinansierede udviklingsorganisation i Danmark med næsten 70.000 fadderskaber og sponsorater.

"Dette er en enestående mulighed for at bygge på det bedste af begge organisationer med vores komplementære styrker og evner. Sammen kan vi gøre mere, hvor behovet er størst. Vi kan give børn og unge en stemme og forandre deres liv til det bedre. Vi vil naturligvis stadig have et særligt fokus på piger. Det har de brug for. Vi bliver stærkere sammen og kan gøre endnu mere for at indfri FN’s 17 Verdensmål for en global bæredygtig udvikling," siger Stine Bosse, formand for BØRNEfonden, og Allan Fenger, formand for Plan Danmark, i en fælles udtalelse.

Allan Fenger bliver næstformand, mens Stine Bosse bliver bestyrelsesformand for Plan BØRNEfonden:

"BØRNEfondens strategi har hele tiden været størst mulig impact for de midler, vi bliver betroet, og vi har ikke lagt skjul på, at det på lang sigt sker bedst gennem stærke internationale organisationer. Sammen med Plan bliver vores indflydelse i særligt Vestafrika større, og vi kan sammen gøre en betydelig forskel i verdens fattigste hjørne."

Udover faddere og sponsorer over hele Danmark er Plan BØRNEfondens udviklingsarbejde finansieret af Danida, EU, fonde og virksomhedsdonationer

Gwen Wisti, administrerende direktør i Plan Danmark, bliver administrerende direktør i Plan BØRNEfonden:

”Takket være vores mange trofaste faddere og sponsorer arbejder vi hver eneste dag for at skabe en mere lige verden, bedre vilkår for de mest udsatte børn og unge og ligestilling for piger. Det er vi meget taknemmelige for. Sammen med BØRNEfonden kan vi gøre endnu mere. Vi er lokale, vi kender børnene og deres familier, vi kender de lokale forhold. Og vi er globale. Sammen bliver vi en global og stærk stemme for de mest udsatte børn og unge.”

BØRNEfondens administrerende direktør, Bolette Christensen, fratræder sin stilling alene som konsekvens af fusionen.

”Når to organisationer lægges sammen, er der altid kabaler, der skal gå op. Bolette har gjort et meget flot stykke arbejde for BØRNEfonden og fortjener stor respekt for sin indsats. Det gælder ikke kun den løbende ledelse og arbejdet med at professionalisere fonden og dens finansiering, men også i forbindelse med fusionen,” siger Stine Bosse.

Selv siger Bolette Christensen:

”Det har været en stor glæde at stå i spidsen for BØRNEfonden i mere end seks år. Der er sket meget, og særligt er jeg glad for, at BØRNEfonden nu står stærkt og kan indgå i denne fusion, der tager mulighederne endnu videre for alle interessenter.”

Plan og BØRNEfonden arbejder for at fremme børn og unges rettigheder og ligestilling for piger. Arbejdet med uddannelse, sundhed og beskyttelse i de lokalsamfund, hvor børnene og deres familier bor, får større gennemslagskraft med nye indsatsområder i de afrikanske lande Mali, Burkino Faso, Togo og Benin. Ligeledes fortsætter Plan og BØRNEfondens fokus på at styrke unge.

BØRNEfonden har i mere end 45 år arbejdet i nogle af verdens allerfattigste lande, og arbejdet gavner hvert år tre millioner mennesker primært i Vestafrika. Plan arbejder i flere end 70 lande og nåede i 2016 ud til 32 millioner børn. Plan BØRNEfonden bliver en del af Plan International, som er en af verdens største ikke statslige udviklingsorganisationer med en årlig omsætning på 6,3 milliarder kroner sidste år.

Både Plan Danmark og BØRNEfonden er udvalgt som strategiske partnere for Udenrigsministeriet i perioden 2018-2021.

Administrerende direktør, Gwen Wisti, er tilgængelig for kommentarer, kontakt venligst: Plan Danmark, Signe Holme, Pressechef +45 6068 3012

Bestyrelsesformand, Stine Bosse, er tilgængelig for kommentarer, kontakt venligst: BØRNEfonden, Anna Rørbæk, Head of Communication and Public Affairs  +45 2621 0326

Billeder

Foto: Flemming Gernyx
Download
Nuværende bestyrelsesformand i BØRNEfonden, Stine Bosse, bliver bestyrelsesformand i Plan BØRNEfonden mens direktør i Plan Danmark, Gwen Wisti, bliver administrerende direktør i Plan BØRNEfonden.  Foto: Thomas Frandsen
Nuværende bestyrelsesformand i BØRNEfonden, Stine Bosse, bliver bestyrelsesformand i Plan BØRNEfonden mens direktør i Plan Danmark, Gwen Wisti, bliver administrerende direktør i Plan BØRNEfonden. Foto: Thomas Frandsen
Download

Information om Plan Danmark

Plan Danmark
Borgergade 10, 2. TV

(+45) 35 300 800http://www.plandanmark.dk

Plan Danmark er en del af Plan International, som er en af verdens største humanitære organisationer med fokus på børn og unge. Plan kæmper for, at alle børns rettigheder bliver opfyldt. Vi har et særligt fokus på ligestilling mellem kønnene og på at ændre fremtiden for millioner af piger.

Vi arbejder i flere end 70 lande verden over, og takket være vores mange Planfaddere nåede vi sidste år ud til flere end 32 millioner børn.

Med støtte fra blandt andre DANIDA og EU arbejder Plan Danmark sammen med udsatte børn og unge i verdens storbyer for at skabe sikkerhed, muligheder, indflydelse og tryghed for piger.

Læs mere på www.plandanmark.dk

Følg pressemeddelelser fra Plan Danmark