PKA opruster i kampen om privatmarkedet

En uge efter PKA meddelte, at man vil kapre kunder på privatmarkedet, har man nu ansat chef fra PFA til at føre ambitionen ud i livet.

Med et nyt pensionsprodukt vil PKA nu også tiltrække privatansatte, selvstændige og firmapensionsordninger.

Det første mål er at få fat i de ca. 10.000 privatansatte og selvstændige medlemmer af fagforeningerne bag PKA. Men PKA er også parat til at åbne op for andre firmaer, pensionsordninger, selvejende institutioner og ngo'er, der beskæftiger sig med social- og sundhedsområdet.

Det er planen for PKA’s ambitiøse vækststrategi, der blev meldt ud i sidste uge. Til at føre den plan ud i livet, har PKA ansat Søren Bang Palfelt, der er hentet fra PFA, hvor han netop havde ansvaret for salg og rådgivning til virksomheder, organisationer og fagforbund. Han starter i PKA den 1. december.

PKA er traditionelt en arbejdsmarkedspension med 275.000 medlemmer beskæftiget i social- og sundhedssektoren, der indbetaler til deres pension via overenskomster.

Den nye vækststrategi på privatområdet er en konsekvens af et øget antal privatansatte og selvstændige inden for social- og sundhedsområdet. Derudover har der de senere år været en stigende konkurrence mellem pensionsselskaber om nuværende og fremtidige medlemmer og kunder.

Medlemsdirektør i PKA, Tomas Frydenberg, lægger ikke skjul på, at strategien er offensiv:

”PKA er for alle inden for social- og sundhedsområdet, og vi har i en årrække leveret et af markedets bedste afkast og laveste omkostninger. Vi har en klar ambition om at levere pensionsprodukter, der matcher alle behov. Og hellere os, der har mange års erfaring med netop ansatte inden for social- og sundhedsområdet, end nogle af vores konkurrenter. Jeg er helt sikker på, at Søren er den rette mand for PKA til den opgave,” understreger Tomas Frydenberg.

Fakta: PKA’s pensionstilbud til privatmarkedet

• Det nye pensionstilbud er målrettet privatmarkedet inden for social- og sundhedsområdet.

• Pensionsproduktet giver den enkelte en tryg og robust økonomi til pensionsalderen.

• Over en årrække har PKA givet et af markedet højeste kontorenter, og i 2017 er kontorenten 5 pct.

• Der skal ikke afgives helbredsoplysninger.

• PKA administrerer tre pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet og har en samlet formue på ca. 250 mia. kr.

• PKA har 275.000 medlemmer.