PKA investerer 1,3 mia. kr. i biomassekraftværk

PKA kommer til at eje 50% af et biomassekraftværk på 299MW, der bliver opført i Nordengland. Værket forventes at stå klar i 2020.

Med den seneste investering på ca. 1,3 mia. kr. i biomassekraftværket ”Teesside Renewable Energy Plant” fortsætter PKA med at investere i projekter, der skal fremme overgangen fra sort til grøn energi og samtidig skabe et godt afkast til medlemmerne. Værket, der skal opføres i Nordengland, vil få en samlet kapacitet på 299MW. Med investeringen på ca. 1,3 mia. kr. får PKA en ejerandel på 50% - den anden halvdel vil investeringsbanken Macquarie Capital eje. Sælger er MGT Power, der er et selvstændigt britisk selskab, der udvikler projekter inden for biomasse.

Værket kommer til at fyre med bæredygtig biomasse primært træpiller samt sekundært træflis.
Det er første gang, PKA investerer i et biomassekraftværk, og når værket forventeligt går i drift i 2020, vil det producere elektricitet til at dække ca. 600.000 britiske husstandes årlige strømforbrug.

”Investeringen i biomassekraftværket er i tråd med PKA’s strategi om at gøre en positiv forskel for klimaet og samtidige skabe et godt afkast til vores 275.000 medlemmer. PKA har de seneste år foretaget adskillige klimainvesteringer, og anlægget i England vil give mange britiske husstande grønnere strøm,” siger PKA’s adm. direktør Peter Damgaard Jensen.

Opførelsen af det nye biomassekraftværk ventes at give beskæftigelse til mindst 600 personer i anlægsfasen og til omkring 100 personer, når værket er i drift.

Fakta om projektet
- Opføres nær Middlesbrough i Nordengland
- Anlægget vil have en kapacitet på 299 MW
- Vil levere strøm til ca. 600.000 britiske husstande
- Forventes at stå klart i 2020

Fakta om PKA
PKA er et af Danmarks største pensionskasser med 275.000 medlemmer og en formue på 250 mia. kr. PKA har fokus på at investere i projekter, som reducerer brugen af fossile brændstoffer. PKA har derfor investeret ca. 18. mia. kr. i klimarelaterede projekter, bl.a. vindmølleparker, grønne obligationer og den danske klimainvesteringsfond. Ambitionen er, at denne type af investeringer i 2020 udgør 10% af de samlede investeringer.

Thomas B. Knudsen, pressechef
Mail: tbk@pka.dk