PKA er dansk klimaduks på international klimarangliste

PKA er nummer seks i verden i en ny undersøgelse af den internationale tænketank Asset Owners Disclosure Project (AODP), som rangerer verdens største investorers håndtering af risiciene ved klimaforandringerne. PKA er rykket 12 pladser frem i forhold til sidste år og er fortsat det højest rangerede danske selskab.

PKA’s klimastrategi med at investere for at gøre en positiv forskel for klimaet og samtidig skabe et godt afkast til medlemmernes pensioner høster endnu en gang international anerkendelse.

Asset Owners Disclosure Project (AODP) har rangeret 500 af verdens største institutionelle investorer ud fra, hvordan de håndterer klimarisici.

På listen er ni danske pensionsselskaber. I toppen findes PKA, der har fået en AAA-rating og en placering som nummer seks i verden. PKA er rykket 12 pladser frem i forhold til sidste år, hvor pensionsselskabet også var det højest rangerede danske selskab.

Det er især PKA’s grønne investeringer og tilgang til aktivt ejerskab, der resulterer i den høje placering.

”Vi er meget tilfredse med den internationale anerkendelse af vores strategi. Det understreger, at kombinationen med at investere grønt, ekskludere de værste CO2-syndere og samtidig forsøge at påvirke selskaber i en mere klimarigtig retning, vinder genklang internationalt,” siger Pelle Pedersen, analytiker for ansvarlige investeringer i PKA.

Mere grønt, mindre kul
PKA valgte sidste år at ekskludere 31 kulmineselskaber ud fra en økonomisk og klimamæssig betragtning – udledning af kul er en af de største CO2-synder, og værdien af de 31 selskaber er siden faldet med over 60 pct. PKA valgte samtidigt at indlede dialog med 23 selskaber, hvor 50-90% af forretningen stammer fra kul med henblik på at få selskaberne til at reducere brugen af kul. I samme periode har PKA øget de grønne investeringer fra 13 mia. kr. til ca. 17 mia. kr.

For en måned siden skærpede PKA kravene og indledte dialog med 53 selskaber, hvor kul udgør 25-50% af forretningen med henblik på at få selskaberne til at reducere brugen af kul. Der er typisk tale om mine- og forsyningsselskaber.

”Vi har slet ikke toppet endnu. Vi vil i 2016 især se på oliesektoren, som måske kan stå over for lignende risici, som det kulsektoren har været igennem. Der samarbejder vi med en række internationale investorer for specifikt at se på, hvordan de store olieselskaber vil klare sig i en økonomi, der i stigende grad er baseret på vedvarende energi. Det vil utvivlsomt føre til nye initiativer,” siger Pelle Pedersen.

PKA administrerer pensioner for tre pensionskasser inden for social- og sundhedssektoren. PKA har 275.000 medlemmer og en samlet formue på ca. 235 mia. kr.