Pinsehjælp: Lidl donerer overskudsmad til socialt udsatte

Mens pinsen for de fleste er en højtid, der betyder en ekstra fridag, hvor der står en god frokost på bordet, så er dage som disse ofte ekstra svære for socialt udsatte.
Derfor vælger Lidl at donere den overskudsmad, der normalt kommer fra lukkedagene i pinsen, til Blå Kors’ brugere af familienetværk, væresteder og beboere på botilbud.
Blå Kors uddeler poser med overskudsmad i form af fx frugt, brød og kød fra Lidl i pinsen til de familier og enlige, som de er i kontakt med gennem deres arbejde. Her bringer maden stor glæde og lettelse hos de mange mennesker, der er udfordret af økonomi, sygdom eller sociale udfordringer og kæmper med at få en dagligdag til at hænge sammen.
Lidl har siden 2017 samarbejdet med Blå Kors om initiativer, der kan gøre en forskel for mennesker, som ikke har så meget at gøre godt med. I påsken i år uddelte Blå Kors ligeledes i samarbejde med Lidl overskudsmad til udsatte danskere, der havde brug for en ekstra håndsrækning i højtiden.
”Lidl ønsker som en landsdækkende dagligvarekæde at tage et socialt ansvar og hjælpe nogle af dem, som har allermest brug for det. Det kan vi blandt andet gøre med vores samarbejde med Blå Kors og deres mange frivillige, som yder en fantastisk indsats for at hjælpe udsatte mennesker i vores samfund. Vi er derfor glade for at kunne formidle gratis mad til udsatte danskere i højtiderne og skabe lidt luft i deres madbudget – og samtidig undgå madspild i vores butikker,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl.
Påskedonation bringer stor glæde og lettelse hos familierne
Frivillige fra Blå Kors afhenter lørdag d. 22. maj poser med overskudsmad fra i alt 19 Lidl-butikker over hele landet, som herefter bliver delt ud til socialt udsatte grupper i deres netværk. De 19 butikker er udvalgt af Blå Kors for at dække det aktuelle behov i de nærliggende væresteder, botilbud og familienetværk.
Hos Blå Kors er man ikke i tvivl om, at poserne med overskudsmad kommer til at gøre en forskel.
”Vi ved fra påsken, at poserne med overskudsmad fra Lidl bliver taget godt imod og gør en forskel hos vores brugere. Mange familier kæmper med at få dagligdagen til at hænge sammen, så gratis mad i en højtid som pinsen er en belejlig håndsrækning. Ikke mindst i denne corona-tid, hvor børn har været mere hjemme, og madbudgettet har været yderligere presset. Det har derfor en kæmpe betydning for vores arbejde med socialt udsatte, at en stor dagligvarekæde som Lidl støtter op omkring vores daglige arbejde med initiativer som dette. Sammen kan vi gøre en forskel for de mennesker, der ikke har så meget at gøre godt med,” siger Christian Bjerre, generalsekretær i Blå Kors Danmark.
Fakta – Byer som donerer overskudsmad
I alt 19 Lidl-butikker over hele landet donerer d. 22. maj poser med overskudsmad til Blå Kors, som efterfølgende deler maden ud til socialt udsatte grupper i følgende byer:
Frederiksberg, Helsingør, Hillerød, Horsens, Hundige, København, Middelfart, Nexø, Nykøbing F., Nørresundby, Odense, Risskov, Rønne og Vejle.
Fakta - Lidl bekæmper madspild
- Lidl og Blå Kors Danmark har samarbejdet om donationer af mad siden 2017.
- I Lidls butikker er der fokus på madspild, hvilket betyder, at frugt og grønt, bake off og kølevarer bliver prisreduceret før sidste salgsdato. Derudover sælges frugt og grønt til styk- eller kilopris.
- Lidl er første discountkæde med et landsdækkende samarbejde med den populære app ”Too Good To Go”, der giver kunderne mulighed for at bekæmpe madspild og spare penge ved at bestille og afhente lykkeposer i Lidl, som indeholder mad, der er sorteret fra, men som er for godt til at blive smidt ud.
- Lidl har i tråd med FN’s mål 12.3 om bæredygtig udvikling sat et mål om at reducere sit madspild med 50 % inden 2030 sammenlignet med 2017.
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschefLidl
Tlf:76 35 00 10Tlf:52 15 92 59morten.vestberg@lidl.dkThomas Røddik KorneliussenKommunikationschefBlå Kors
Tlf:+45 2620 2046trk@blaakors.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum