Pinsehjælp: Lidl donerer overskudsmad til socialt udsatte

Når Lidl holder sine butikker lukket i pinsen, går overskudsmaden ikke til spilde. Dagligvarekæden donerer blandt andet. frugt, brød og kød fra en række af deres butikker til den sociale hjælpeorganisation Blå Kors, der uddeler maden til socialt udsatte.

Lidl donerer for femte år i træk overskudsmad til Blå Kors’ brugere af familienetværk, væresteder og beboere på botilbud. Udleveringen finder sted i hele Danmark.

Mens pinsen for de fleste er en højtid, der betyder en ekstra fridag, hvor der står en god frokost på bordet, så er dage som disse ofte ekstra svære for socialt udsatte.

Derfor vælger Lidl at donere den overskudsmad, der normalt kommer fra lukkedagene i pinsen, til Blå Kors’ brugere af familienetværk, væresteder og beboere på botilbud.

Blå Kors uddeler poser med overskudsmad i form af fx frugt, brød og kød fra Lidl i pinsen til de familier og enlige, som de er i kontakt med gennem deres arbejde. Her bringer maden stor glæde og lettelse hos de mange mennesker, der er udfordret af økonomi, sygdom eller sociale udfordringer og kæmper med at få en dagligdag til at hænge sammen.

Lidl har siden 2017 samarbejdet med Blå Kors om initiativer, der kan gøre en forskel for mennesker, som ikke har så meget at gøre godt med. I påsken i år uddelte Blå Kors ligeledes i samarbejde med Lidl overskudsmad til udsatte danskere, der havde brug for en ekstra håndsrækning i højtiden.

”Lidl ønsker som en landsdækkende dagligvarekæde at tage et socialt ansvar og hjælpe nogle af dem, som har allermest brug for det. Det kan vi blandt andet gøre med vores samarbejde med Blå Kors og deres mange frivillige, som yder en fantastisk indsats for at hjælpe udsatte mennesker i vores samfund. Vi er derfor glade for at kunne formidle gratis mad til udsatte danskere i højtiderne og skabe lidt luft i deres madbudget – og samtidig undgå madspild i vores butikker,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl.

Påskedonation bringer stor glæde og lettelse hos familierne

Frivillige fra Blå Kors afhenter lørdag d. 22. maj poser med overskudsmad fra i alt 19 Lidl-butikker over hele landet, som herefter bliver delt ud til socialt udsatte grupper i deres netværk. De 19 butikker er udvalgt af Blå Kors for at dække det aktuelle behov i de nærliggende væresteder, botilbud og familienetværk.

Hos Blå Kors er man ikke i tvivl om, at poserne med overskudsmad kommer til at gøre en forskel.

”Vi ved fra påsken, at poserne med overskudsmad fra Lidl bliver taget godt imod og gør en forskel hos vores brugere. Mange familier kæmper med at få dagligdagen til at hænge sammen, så gratis mad i en højtid som pinsen er en belejlig håndsrækning. Ikke mindst i denne corona-tid, hvor børn har været mere hjemme, og madbudgettet har været yderligere presset. Det har derfor en kæmpe betydning for vores arbejde med socialt udsatte, at en stor dagligvarekæde som Lidl støtter op omkring vores daglige arbejde med initiativer som dette. Sammen kan vi gøre en forskel for de mennesker, der ikke har så meget at gøre godt med,” siger Christian Bjerre, generalsekretær i Blå Kors Danmark.

Fakta – Byer som donerer overskudsmad

I alt 19 Lidl-butikker over hele landet donerer d. 22. maj poser med overskudsmad til Blå Kors, som efterfølgende deler maden ud til socialt udsatte grupper i følgende byer:

Frederiksberg, Helsingør, Hillerød, Horsens, Hundige, København, Middelfart, Nexø, Nykøbing F., Nørresundby, Odense, Risskov, Rønne og Vejle.

Fakta - Lidl bekæmper madspild

• Lidl og Blå Kors Danmark har samarbejdet om donationer af mad siden 2017.
  • I Lidls butikker er der fokus på madspild, hvilket betyder, at frugt og grønt, bake off og kølevarer bliver prisreduceret før sidste salgsdato. Derudover sælges frugt og grønt til styk- eller kilopris.
  • Lidl er første discountkæde med et landsdækkende samarbejde med den populære app ”Too Good To Go”, der giver kunderne mulighed for at bekæmpe madspild og spare penge ved at bestille og afhente lykkeposer i Lidl, som indeholder mad, der er sorteret fra, men som er for godt til at blive smidt ud.
  • Lidl har i tråd med FN’s mål 12.3 om bæredygtig udvikling sat et mål om at reducere sit madspild med 50 % inden 2030 sammenlignet med 2017.

Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.

Borgmesteren lagde grundstenen til Lidls nye hovedkontor i hjertet af Aarhus10.9.2021 12:55:04 CEST | Pressemeddelelse

Byggeriet af Lidls danske hovedkvarter på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem, og fundament er nu på plads. Det markerede borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann, torsdag d. 9. september ved at nedlægge en grundsten. Samtidig deponeredes en tidskapsel med eksempler på, hvad aarhusianerne satte på middagsbordet i 2021.

Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar9.9.2021 09:07:16 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden Lidl har netop lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’. Kakaoen er fra bæredygtig dyrkning i Ghana og er Fairtrade-certificeret, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris. Samtidig bidrager Way to Go!-chokoladen også til Fairtrade Premium – et ekstra tillæg til bønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund.

Lidl lancerer efterspurgt kollektion: Hypede Lidl-sneakers lander nu i Danmark – udsolgt på få timer over hele Europa24.8.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidls nye fashionkollektion, der består af sneakers, badesandaler, strømper og indkøbsnet, har oplevet kæmpe succes i store europæiske Lidl-lande som Storbritannien, Italien, Tyskland og Belgien. Her har produkterne, der bærer Lidls logo, været så populære, at de er blevet udsolgt på få timer. Den 26. august lander kollektionen i Danmark.