Peter Høgsted stopper i Coop

Adm. direktør i Coop siden 2013, Peter Høgsted, stopper senest med udgangen af i år.

”Peter har skabt en stor transformation af Coop, hvor der under hans ledelse er sat en ny dagsorden i dansk dagligvarehandel,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander.

”Det er en dagsorden med mere fokus på kvalitet, som har spredt sig til hele branchen. Han har stået i spidsen for en forvandling af Coop, der gør, at vi har en digital førerposition med vores Coop App, Scan & Betal senest Coop Prime og to fremgangsrige online-butikker, Coop.dk Shopping og Coop.dk Mad. I hans tid er Coops image forbedret betydeligt og positionen som Danmarks mest ansvarlige dagligvarekoncern styrket. Så han har løst den opgave, han fik, da han blev ansat for syv år siden, og han forlader Coop på et tidspunkt, hvor det går godt,” siger Lasse Bolander.

De seneste år har budt på resultatforbedringer i Coop og at dømme efter årets første 8 måneder kommer 2020 resultatet til også at være tilfredsstillende. Men efter Corona-krisen forventer Coop en økonomisk afmatning, som betyder, at forbrugerne vil være mere tilbageholdende.

”Derfor skal vi forberede os på en fase, hvor effektivisering, omkostningsbesparelser og styrkelse af lavpriskoncepterne bliver afgørende for Coops konkurrencedygtighed. Den kommende adm. direktørs opgave bliver at forstærke fokus på effektiv drift af hele organisationen, af alle kæder og ikke mindst et stærkt samarbejde i hele Coop-familien,” siger Lasse Bolander.

Han forventer at have fundet den nye adm. direktør inden årets udgang. Indtil da fortsætter Peter Høgsted i jobbet.

Yderligere information: Bestyrelsesformand Lasse Bolander, 5159 4468 (via Jens Juul)

Coop Denmark Establishes Global Software Company8.9.2020 14:03:35 CESTPressemeddelelse

On 1 September 2020, Coop established a new independent company: Lobyco A/S. It kicks off with 120 employees, working on the development and operation of digital solutions. The idea is to sell the solutions developed for customers in Coop’s Danish shops to other chains around the world. The ambition is to create a global software company. “We have witnessed huge interest in the solutions we have developed for the Coop App. We have already sold the first solutions and we are currently holding discussions with retailers from the likes of The United States, Europe, South America and even New Zealand,” says Jan Madsen, Group Managing Director of Coop and CEO of the new company. Lobyco has become an official Microsoft ISV Partner. This provides access to Microsoft’s global network of retail customers, and the solutions were one of Microsoft’s top attractions at the world’s largest trade fair for retail technology in New York earlier this year. “By making it an independent business area, not

Coop stifter globalt software-selskab8.9.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse