Peter Høgsted stopper i Coop

Adm. direktør i Coop siden 2013, Peter Høgsted, stopper senest med udgangen af i år.

”Peter har skabt en stor transformation af Coop, hvor der under hans ledelse er sat en ny dagsorden i dansk dagligvarehandel,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander.

”Det er en dagsorden med mere fokus på kvalitet, som har spredt sig til hele branchen. Han har stået i spidsen for en forvandling af Coop, der gør, at vi har en digital førerposition med vores Coop App, Scan & Betal senest Coop Prime og to fremgangsrige online-butikker, Coop.dk Shopping og Coop.dk Mad. I hans tid er Coops image forbedret betydeligt og positionen som Danmarks mest ansvarlige dagligvarekoncern styrket. Så han har løst den opgave, han fik, da han blev ansat for syv år siden, og han forlader Coop på et tidspunkt, hvor det går godt,” siger Lasse Bolander.

De seneste år har budt på resultatforbedringer i Coop og at dømme efter årets første 8 måneder kommer 2020 resultatet til også at være tilfredsstillende. Men efter Corona-krisen forventer Coop en økonomisk afmatning, som betyder, at forbrugerne vil være mere tilbageholdende.

”Derfor skal vi forberede os på en fase, hvor effektivisering, omkostningsbesparelser og styrkelse af lavpriskoncepterne bliver afgørende for Coops konkurrencedygtighed. Den kommende adm. direktørs opgave bliver at forstærke fokus på effektiv drift af hele organisationen, af alle kæder og ikke mindst et stærkt samarbejde i hele Coop-familien,” siger Lasse Bolander.

Han forventer at have fundet den nye adm. direktør inden årets udgang. Indtil da fortsætter Peter Høgsted i jobbet.

Yderligere information: Bestyrelsesformand Lasse Bolander, 5159 4468 (via Jens Juul)

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde