Peter, Esben og Irma går all in på øko

Kan økologi ses i urinen? Og falder koncentrationen af pesticider i kroppen, når der kun står økologi på menuen?

Irmas ambassadører Peter & Esben – de tidligere Monte Carlo-drenge – har gjort forsøget og kastet sig ud i et full scale eksperiment, hvor de to uger i oktober gik all in på økologi og udelukkende spiste økologiske fødevarer. Morgen, middag og aften. Inklusiv alle mellemmåltider og drikke.

Eksperimentet er en del af Irmas fejring af økologien i oktober og startede med en urintest af både Peter og Esben. Efter en 14 dages periode med farvel til alle konventionelle fødevarer og en diæt udelukkende bestående af økologi, blev testen fulgt op af endnu en urintest, der viste, om der var sket en ændring i niveauet pesticider i urinen.

Kort sagt, om økologi kan gøre en forskel.

Pesticid-niveauet falder I forsøget blev der blandt andet testet for stoffet glyfosat, der eksempelvis bruges i kornproduktionen i udlandet, og som ofte forbliver som rest i mange konventionelle brød- og kornprodukter. Samt for chlorpyrifos, der tilsvarende bruges i produktionen af udenlandsk frugt.

Efter 14 dage med en kost udelukkende bestående af økologi faldt koncentrationen af glyfosat og chlorpyrifos hos Peter Falktoft fra et niveau over gennemsnittet til et niveau, hvor man ikke længere kunne måle koncentrationen. Og professor Lisbeth E. Knudsen fraFaculty Of Health Sciences ved Københavns Universitet og Susanne Nørmark, direktør for virksomheden TREALIV, der står bag testen, er ikke overraskede over resultatet.

”Ved konventionelt dyrkede afgrøder vil man kunne finde rester af pesticider i de færdige fødevarer, der ender på supermarkedernes hylder, og som vi putter i munden. Der findes forskellige typer af pesticider, og de har bl.a. til formål at ødelægge fertiliteten og nervesystemet hos insekter. Hvorvidt de også påvirker disse systemer hos mennesker, ved vi ikke nok om. Når vi måler indholdet af pesticidrester i urinen hos mennesker, der ikke lever økologisk, finder vi typisk indtil flere stoffer. Til gengæld ser vi også, at niveauerne falder igen, når testpersonerne udelukkende lever af en økologisk kost. Akkurat som tilfældet med Peter, ” siger Susanne Nørmark.

ØKTOBER i Irma Kampagnen er en del af Irmas årlige økokampagne i oktober, hvor Irma som Danmarks mest økologiske supermarked* sætter ekstra fokus på økologi.

Sidste år i oktober satte Irma også lup på økologien med det storstillede event ”Slå en streg for din bydel”, hvor 266 testpersoner lod deres urin teste for skadelige stoffer i forbindelse med Kulturnatten.

Peters resultater for koncentrationen af de to stoffer, glyfosat og chlorpyrifos, fremgår af grafen nedenfor.

Se videoen om Peter og Esbens økologiforsøg samt analysen af dem på https://irma.dk/kampagner/esben-og-peter

* Irma er Danmarks mest økologiske supermarked – med en øko-andel på over 33 %.

SuperBrugsen får ny kædedirektør8.11.2017 15:00pressemeddelelse

Formatdirektør Mikkel Banke Karlsson, SuperBrugsen, er udnævnt til konceptdirektør i Coop. Som hans afløser er udpeget Jesper K. Andersen, der i dag er formatdirektør for Dagli´- og LokalBrugsen. Mikkel Banke Karlsson, 43 år, kommer til at spå i spidsen for udviklingen af butikskoncepter, der skal sikre størst mulig synergi i Coop. Han har været formatdirektør i SuperBrugsen siden 2016, og var før da salgs- og sortimentsdirektør for kæden. Jesper K. Andersen, 46 år, har været formatdirektør for Dagli´- og LokalBrugsen siden 2013, og har haft en lang karriere i Coop, som bl.a. salgschef i SuperBrugsen, salgsdirektør og varehusdirektør i Kvickly. En ny formatdirektør for Dagli´- og Lokalbrugsen ventes udpeget inden årsskiftet. Jesper K. Andersen og Mikkel Banke Karlsson begynder i deres nye funktion 1. januar 2018. Yderligere information: Mikkel Banke Karlsson, 5221 3612 Jesper K. Andersen, 5159 3605

Irma indleder partnerskab med Mødrehjælpen2.11.2017 12:32pressemeddelelse

Fremover går Irmas pantdonation ubeskåret til Mødrehjælpen, der har en helt særlig plads hos Irmas medlemmer. Derfor faldt valget på Mødrehjælpen og dens støtte til udsatte familier, da medlemmerne fik mandat til at vælge ny modtager af Irmas pantdonation. Alle familier kan komme i en sårbar situation, men det er langt fra alle, der har nogen at række ud til, når krisen kradser eller tilværelsen slår knuder. Og det kan få alvorlige konsekvenser, hvis forældre ikke får hjælp til at komme på fode igen og dermed skabe en tryg ramme for deres børn. Derfor indgår Irma nu et nyt partnerskab med Mødrehjælpen, hvor blandt andet Irmas pantdonation fremover går til udsatte børn og familier. Alle børn fortjener en god barndom Samarbejdet mellem Irma og Mødrehjælpen sker efter, at Irmas medlemmer på Irmas madmesse i foråret blev kunne vælge, hvilken organisation pantdonationen skal støtte. Valget faldt på Mødrehjælpen, der med donationen giver flere forældre mulighed for at skabe en tryg ramme o