Peter, Esben og Irma går all in på øko

Kan økologi ses i urinen? Og falder koncentrationen af pesticider i kroppen, når der kun står økologi på menuen?

Irmas ambassadører Peter & Esben – de tidligere Monte Carlo-drenge – har gjort forsøget og kastet sig ud i et full scale eksperiment, hvor de to uger i oktober gik all in på økologi og udelukkende spiste økologiske fødevarer. Morgen, middag og aften. Inklusiv alle mellemmåltider og drikke.

Eksperimentet er en del af Irmas fejring af økologien i oktober og startede med en urintest af både Peter og Esben. Efter en 14 dages periode med farvel til alle konventionelle fødevarer og en diæt udelukkende bestående af økologi, blev testen fulgt op af endnu en urintest, der viste, om der var sket en ændring i niveauet pesticider i urinen.

Kort sagt, om økologi kan gøre en forskel.

Pesticid-niveauet falder I forsøget blev der blandt andet testet for stoffet glyfosat, der eksempelvis bruges i kornproduktionen i udlandet, og som ofte forbliver som rest i mange konventionelle brød- og kornprodukter. Samt for chlorpyrifos, der tilsvarende bruges i produktionen af udenlandsk frugt.

Efter 14 dage med en kost udelukkende bestående af økologi faldt koncentrationen af glyfosat og chlorpyrifos hos Peter Falktoft fra et niveau over gennemsnittet til et niveau, hvor man ikke længere kunne måle koncentrationen. Og professor Lisbeth E. Knudsen fraFaculty Of Health Sciences ved Københavns Universitet og Susanne Nørmark, direktør for virksomheden TREALIV, der står bag testen, er ikke overraskede over resultatet.

”Ved konventionelt dyrkede afgrøder vil man kunne finde rester af pesticider i de færdige fødevarer, der ender på supermarkedernes hylder, og som vi putter i munden. Der findes forskellige typer af pesticider, og de har bl.a. til formål at ødelægge fertiliteten og nervesystemet hos insekter. Hvorvidt de også påvirker disse systemer hos mennesker, ved vi ikke nok om. Når vi måler indholdet af pesticidrester i urinen hos mennesker, der ikke lever økologisk, finder vi typisk indtil flere stoffer. Til gengæld ser vi også, at niveauerne falder igen, når testpersonerne udelukkende lever af en økologisk kost. Akkurat som tilfældet med Peter, ” siger Susanne Nørmark.

ØKTOBER i Irma Kampagnen er en del af Irmas årlige økokampagne i oktober, hvor Irma som Danmarks mest økologiske supermarked* sætter ekstra fokus på økologi.

Sidste år i oktober satte Irma også lup på økologien med det storstillede event ”Slå en streg for din bydel”, hvor 266 testpersoner lod deres urin teste for skadelige stoffer i forbindelse med Kulturnatten.

Peters resultater for koncentrationen af de to stoffer, glyfosat og chlorpyrifos, fremgår af grafen nedenfor.

Se videoen om Peter og Esbens økologiforsøg samt analysen af dem på https://irma.dk/kampagner/esben-og-peter

* Irma er Danmarks mest økologiske supermarked – med en øko-andel på over 33 %.

Irma går til kamp for miljøet: Klar med de første klimavenlige bæreposer21.6.2018 08:30pressemeddelelse

Som den første kæde i Danmark erstatter Irma nu plastic-bæreposerne med en klimavenlig og genanvendelig bærepose. De er i halvdelen af Irma butikkerne fra uge 29 og vil derefter blive rullet ud til hele kæden. ”Irma vil gå forrest, når det gælder mere bæredygtigt forbrug. Vores kunder har efterspurgt mere klimavenlige poser. Derfor er vi glade for, at vi som de første kan tilbyde denne type bærepose,” siger direktør Søren Steffensen, Irma. De nye poser er plantebaserede polyethylen baseret på sukkerør modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. De ny poser er produceret af ornybart materiale, hvor planterne har optaget Co2 imens de voksede og derfor er poserne klimavenlige, samtidig med at de der produceret under ordentlige forhold.. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. ”Selvom det er den hidtil mest klimavenlige bærepose i dansk detailhandel og er bæredygtigt, er det en stadig en god idé at man gen

Tilbagekaldelse af Party pølser14.6.2018 16:54pressemeddelelse

Hvilke fødevarer: X-tra Party pølser EAN: 7340011382485 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli/LokalBrugsen, Fakta og på Coop.dk/mad Party pølser EAN: 7340011437956 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Fakta Virksomhed, der kalder tilbage: Coop Danmark A/S Producent: Animex Foods Årsag: Der er fundet stykker af blødt blåt plast i enkelte pakker med Bedst før: 19.06.2018 Risiko: Tilstedeværelsen af plastik medfører at produktet er uegnet til konsum. Råd til forbrugerne: Skulle man have varen opbevaret, rådes forbrugeren til at levere varen tilbage til butikken, hvor den er købt eller kassere den. Kontaktperson: Kvalitetschef Malene Teller Blume: 5159 3134