Peter, Esben og Irma går all in på øko

Kan økologi ses i urinen? Og falder koncentrationen af pesticider i kroppen, når der kun står økologi på menuen?

Irmas ambassadører Peter & Esben – de tidligere Monte Carlo-drenge – har gjort forsøget og kastet sig ud i et full scale eksperiment, hvor de to uger i oktober gik all in på økologi og udelukkende spiste økologiske fødevarer. Morgen, middag og aften. Inklusiv alle mellemmåltider og drikke.

Eksperimentet er en del af Irmas fejring af økologien i oktober og startede med en urintest af både Peter og Esben. Efter en 14 dages periode med farvel til alle konventionelle fødevarer og en diæt udelukkende bestående af økologi, blev testen fulgt op af endnu en urintest, der viste, om der var sket en ændring i niveauet pesticider i urinen.

Kort sagt, om økologi kan gøre en forskel.

Pesticid-niveauet falder I forsøget blev der blandt andet testet for stoffet glyfosat, der eksempelvis bruges i kornproduktionen i udlandet, og som ofte forbliver som rest i mange konventionelle brød- og kornprodukter. Samt for chlorpyrifos, der tilsvarende bruges i produktionen af udenlandsk frugt.

Efter 14 dage med en kost udelukkende bestående af økologi faldt koncentrationen af glyfosat og chlorpyrifos hos Peter Falktoft fra et niveau over gennemsnittet til et niveau, hvor man ikke længere kunne måle koncentrationen. Og professor Lisbeth E. Knudsen fraFaculty Of Health Sciences ved Københavns Universitet og Susanne Nørmark, direktør for virksomheden TREALIV, der står bag testen, er ikke overraskede over resultatet.

”Ved konventionelt dyrkede afgrøder vil man kunne finde rester af pesticider i de færdige fødevarer, der ender på supermarkedernes hylder, og som vi putter i munden. Der findes forskellige typer af pesticider, og de har bl.a. til formål at ødelægge fertiliteten og nervesystemet hos insekter. Hvorvidt de også påvirker disse systemer hos mennesker, ved vi ikke nok om. Når vi måler indholdet af pesticidrester i urinen hos mennesker, der ikke lever økologisk, finder vi typisk indtil flere stoffer. Til gengæld ser vi også, at niveauerne falder igen, når testpersonerne udelukkende lever af en økologisk kost. Akkurat som tilfældet med Peter, ” siger Susanne Nørmark.

ØKTOBER i Irma Kampagnen er en del af Irmas årlige økokampagne i oktober, hvor Irma som Danmarks mest økologiske supermarked* sætter ekstra fokus på økologi.

Sidste år i oktober satte Irma også lup på økologien med det storstillede event ”Slå en streg for din bydel”, hvor 266 testpersoner lod deres urin teste for skadelige stoffer i forbindelse med Kulturnatten.

Peters resultater for koncentrationen af de to stoffer, glyfosat og chlorpyrifos, fremgår af grafen nedenfor.

Se videoen om Peter og Esbens økologiforsøg samt analysen af dem på https://irma.dk/kampagner/esben-og-peter

* Irma er Danmarks mest økologiske supermarked – med en øko-andel på over 33 %.

Irma vil gøre en dansk klassiker til årets Valentin-hit12.2.2018 08:10pressemeddelelse

Onsdag den 14. februar er det Valentinsdag. I den anledning har Irma lagt hovederne i blød for at komme med det bedste bud til den moderne, urbane forbruger. Svaret har man nu fundet: Hjerter i flødesauce. Men selvfølgelig ikke en ordinær version af denne danske klassiker. Sammen med de to kokke Steve Momsen og Rasmus Kampmann har Irma udviklet en særlig udgave, som kombinerer kvalitetsråvarer med solidt håndværk og den særlige henkogningsteknik, hvor der med simpelt undertryk skabes en forlænget holdbarhed. Tilberedt af kød fra dyr, der har haft et ordentligt liv, økologiske mælkeprodukter og masser af friske, sunde grøntsager. ”Det er faktisk moderne at spise klassiske danske retter igen, men de skal have nye kvaliteter og vores version er rigtig slowfood med masser af smag og kærlighed, og derfor skabt til at glæde en, man holder af på denne særlige dag,” siger Max Schellenbauer, innovationschef i Irma. Sælges i glas med mad til to personer for 134 kr., som man kan give et personlig