Pesticidrester er fra importeret mad og ikke fra drikkevandet

Ny undersøgelse fra forskere i miljømedicin viser en foruroligende høj mængde af pesticid i urinen hos danske børn og deres mødre. ”Det er alarmerende, at vi har en så høj koncentration af pesticider i Danmark. Jeg frygter, at det kommer til at skade den næste generations intelligens,” siger professor i miljømedicin og forskningsleder ved Syddansk Universitet, Philippe Grandjean til Altinget. Forskerne frygter også, at flere vil udvikle ADHD på grund af stofferne. Hos Danske Vandværker hilser man undersøgelse velkommen.

Spis økologi
Philippe Grandjeans anbefaling til gravide kvinder lyder at købe økologisk, indtil de mistænkte sprøjtemidler en dag ikke længere bruges. Eller at brugen er begrænset så meget, at der ikke længere er rester i fødevarerne. Herhjemme er de fleste af de undersøgte sprøjtemidler ulovlige at bruge, og derfor vurderer forskerne, at det høje niveau må være på grund af importeret frugt og grønt. ”Jeg er ikke overbevist om, at det altid er trygt at spise frugt og grønt fra udlandet. Så jeg vil anbefale børnefamilier og særligt gravide at spise økologisk. Eller dansk,” siger Helle Raun Andersen, som er lektor i miljømedicin, Syddansk Universitet. Ifølge Altinget opfordrer forskerne også til, at man sætter gang i flere undersøgelser af potentielle skadelige effekter af de undersøgte pesticider, samt hvordan man sikrer, at koncentrationerne i urinen bliver bragt ned til et lavere niveau.

Hos Danske Vandværker er man glad for, at undersøgelsen bekræfter, at pesticidresterne i urinen ikke kommer fra det gode danske drikkevand:

”Det er rigtig godt at have en undersøgelse, som viser, at alle roligt kan blive ved med at drikke vandet her i landet uden at frygte, at det er fyldt med pesticidrester”, siger Allan Weirup. Han er direktør i Danske Vandværker, som er brancheorganisation for landets vandværker.

Fakta om undersøgelsen

Rapporten er udarbejdet af Syddansk Universitet i samarbejde med Københavns Universitet. Forskerne har undersøgt mængden af pesticidrester hos 144 danske skolebørn og 145 mødre. Konkret har man målt koncentrationen i urinen af såkaldte organofosfat-insekticider, som er en gruppe af sprøjtemidler, der bliver anvendt i landbrugsproduktion. Forskerne mener, at EU’s grænseværdi bør sættes ned.

Spørgsmål kan rettes til pressemedarbejder i Danske Vandværker, Dorthe G. Rasmussen, mob. 2670 7106 mail:dr@danskevv.dk.

Danske Vandværker går med i ny tænketank25.4.2018 08:21pressemeddelelse

En række store og små medlems- og medarbejderejede selskaber og organisationer slår sig nu sammen for at stifte en tænketank, der skal styrke den demokratiske virksomhedsdrift i Danmark. Bag tænketanken står blandt andet store demokratiske virksomheder som COOP, Kooperationen, Arla, ENIIG, GF Forsikring og Danske Vandværker, men også mindre virksomheder som Logik & Co., Thorup Strand Kystfiskerlaug og Merkur andelskasse går med i den nye tænketank, som får navnet Demokratisk Erhverv.

Konference: Hvem skal eje din el, dit vand og din varme?19.3.2018 13:53pressemeddelelse

I Danmark kan de fleste af os tage lys, vand og varme i vores hjem som en givet ting. Og det kan vi fordi, vi har en helt enestående forsyningssektor, der giver os lave priser og høj forsyningssikkerhed. Kan det så egentlig ikke være lige meget, hvem der ejer vindmøllelauget, vandværket eller varmeværket? Middelgrundens Vindmøllelaug, Danske Vandværker, Dansk Fjernvarme og Kooperationen mener nej. Vi er helt overbeviste om, at ejerskab gør en stor forskel især for samfundskritiske ydelser.