Pernille Erenbjerg kåret som årets kvindelige bestyrelsestalent

Fredag eftermiddag modtog TDC’s administrerende direktør, Pernille Erenbjerg, den prestigefulde pris Women’s Board Award. Prisen, der i år blev uddelt for fjerde gang, blev overrakt af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary.

Fra venstre juryformand Ole Andersen, årets prismodtager Pernille Erenbjerg og HKH Kronprinsesse Mary

- Med en solid finansiel baggrund har hun de seneste år haft det fulde ansvar for en virksomhed, der har været igennem store og særdeles komplekse transformationer. I denne proces har hun demonstreret, at hun formår at lede store forandringsprocesser. Årets vinder har adskillige gange vist, at hun går forrest, når de svære beslutninger skal tages.

Sådan lyder en del af juryens begrundelse for valget af Pernille Erenbjerg som modtager af Women’s Board Award 2017.

Formålet med Women’s Board Award er at få kvinder med potentiale til at blive bestyrelsesformænd frem i lyset. Der var 15 kvinder fra dansk erhvervsliv med i opløbet om at blive modtagere af Women’s Board Award.

Udvælgelsen foretages af en jury, som gennem et større analysearbejde, leveret af rekrutteringsfirmaet Alumni, identificerer en række kompetente og kvalificerede kvindelige bestyrelsesmedlemmer.

Årets prismodtager tror, at vi i fremtiden kommer til at se endnu mere diversitet i bestyrelseslokalerne:

- Diversitet er heldigvis kommet på agendaen i langt de fleste virksomheder i dag. Vi ved godt, at diversitet skaber værdi, og jeg tror på, at vi kommer til at se bestyrelser, som er bredere sammensat, både med hensyn til køn, nationalitet, alder og så videre. Simpelthen fordi det giver god forretningsmæssig mening. Vi har dog stadig gavn af at sætte fokus på emnet, og jeg håber, at jeg kan inspirere flere kvinder til at gå bestyrelsesvejen og på den måde bruge deres erfaringer og kompetencer til at udvikle vores virksomheder og skabe værdi. Det kræver noget arbejde, men det er fantastisk givende og udviklende, siger Pernille Erenbjerg.

Pernille Erenbjerg har siden 2003 haft ledelsesposter hos TDC, hvor hun nu står i spidsen som selskabets administrerende direktør. Ved siden af jobbet i TDC har hun kastet sig over en række forskellige bestyrelsesposter. Hun sidder i bestyrelsen hos Genmab A/S og DFDS A/S og er desuden formand for revisionsudvalget i begge selskaber.

- Hun har fokus på målet og leverer resultater, uanset om situationen kræver, at der skal trædes på speederen eller bremsen, siger juryformand for Women’s Board Award, Ole Andersen, om valget af Pernille Erenbjerg.

Ved prisoverrækkelsen fredag var der taler ved Lone Træholt, Danmarks første kvindelige brigadegeneral, og formand for Dong Energy, Thomas Thune Andersen.

250 antal indbudte gæster fra dansk erhvervsliv deltog i arrangementet.

Om Women’s Board Award

• Den norske organisation Styre­informasjon står bag prisen, som også uddeles i Finland, Norge og Sverige.
  • AIG, Deloitte, Alumni og Lederne er partnere i Danmark.
  • WBA blev uddelt for første gang i Danmark i 2014. Tidligere modtagere af prisen:
    2014: Eva Berneke, CEO, KMD
    2015: Merete Eldrup, CEO, TV2
    2016: Lene Skole, CEO, Lundbeckfonden.
  • Vinderen modtager et stipendium til INSEAD.

Juryen består af:

• Ole Andersen (formand for juryen), Bestyrelsesformand Danske Bank, m.fl.
  • Lene Skole, Administrerende direktør, Lundbeckfonden
  • Thomas Thune Andersen, Bestyrelsesformand DONG Energy, m.fl.
  • Merete Eldrup, Administrerende direktør, TV2
  • Sanna Suvanto-Harsaae, Bestyrelsesformand Altia, Footway, Sunset Boulevard, m.fl.
  • Gunnar Eckbo, Bestyrelsesanalytiker, Styreinformasjon AS

Læs mere på www.womensboardaward.dk

Susanne Hoeck, Co-founder og Country Manager: 29 61 34 45
Michael Monty, pressechef hos Lederne: 24 28 24 70