Per Nørgård 90 år: Ny CD-boks samler de otte symfonier

Den 13. juli fylder en af vor tids største symfonikere, den danske komponist Per Nørgård, 90 år. Dacapo Records markerer dagen med udgivelsen af en CD-boks, som samler Nørgårds i alt otte symfonier i prisbelønnede indspilninger.
© Lars Skaaning

"Hver af mine symfonier føler jeg som et helt kontinent for sig", siger en af vor tids største symfonikere, den danske komponist Per Nørgård. Gennem et langt liv har han produceret noget af det mest visionære musik i Norden, der udspringer af en uudslukkelig trang til at undersøge verdens fænomener og musikkens muligheder, og hans otte symfonier står som milepæle sat gennem seks årtier.

Den 13. juli fylder Per Nørgård 90 år. Dette fejrer Dacapo Records med udgivelsen af CD-bokssættet 8 Symphonies med fortryllende fortolkninger, der høstede en enorm mængde superlativer fra kritikerne ved deres udgivelse og som giver et fascinerende indblik i Nørgårds symfoniske tankegang.

Fri kreativitet og nye kompositionsteknikker

Per Nørgård har altid søgt nye veje og fulgt de lyde, han har hørt for sit indre øre. I de tidligere værker finder man en nordisk tone, som afslører inspiration fra hans lærer Vagn Holmboe og fra hans ungdoms forbillede, Jean Sibelius.

I 1960'erne fandt Nørgård et kompositionsprincip som skulle vise sig at åbne alle kreative døre på vid gab. Den serielle teknik, som fik navnet Uendelighedsrækken, er en endeløs, seriel tonerække der genererer intervaller i det uendelige, og forener det lovformelige med det naturlige.

Seks årtier med symfonier

Per Nørgårds i alt otte symfonier, der er komponeret mellem 1953 og 2011, står som søjler i hans liv:

I ungdomsværket Symfoni nr. 1 hører man en klar tilknytning til Finlands store komponist Sibelius. I den næsten psykedeliske Symfoni nr. 2 udfolder Nørgård for første gang uendelighedsprincippet, som videreudvikles i Symfoni nr. 3, der er blevet hyppigt opført.

Symfonierne 4 og 5 er nogle af Nørgårds mest dramatiske værker; den kaotiske og splittede 4. symfoni er inspireret af den skizofrene schweiziske kunstner Adols Wölfli, og i den frygtløse 5. symfoni synes komponisten af tage livtag med voldsomme naturkræfter.

"Når alt kommer til alt" er tilnavnet på den 6. symfoni, hvor den nu modne komponist viser sig mere legende og rytmisk boblende end i nogen af sine hidtidige symfonier. Symfoni nr. 7 er bestilt til indvielsen af den nye koncertsal i DR Byen i 2009 – et dynamisk og meget sammensat værk, præget af slagtøj. Den ottende og sidste symfoni skiller sig ud ved at være mere lys, transparent og luftig end nogen af de øvrige.

Bokssæt med den komplette cyklus

I anledning af den runde dag, samler Dacapo Records nu for første gang de otte symfonier i en indbydende CD-boks med fire CD'er. CD-boksen 8 Symphonies udkommer fredag d. 8. juli, få dage før Per Nørgårds 90-års fødselsdag.

Boksen indeholder prisebelønnede indspilninger af symfonierne med orkestre og dirigenter i verdensklasse. Symfoni nr. 1 & 8 er indspillet af Wiener Filharmonikerne og finske Sakari Oramo. Indspilningen vandt i 2015 den prestigefulde Gramophone Award.

Symfoni nr. 3 & 7 er indspillet af DR Symfoniorkestret og Thomas Dausgaard. "Gränslös dansk genialitet", skrev OPUS om albummet, som bl.a. også modtog 6 stjerner i Berlingske. Symfonier nr. 2 & 6 samt Symfonier 4 & 5 er indspillet af Oslo Filharmonikerne og finske John Storgårds. De to udgivelser udkom i 2016 og modtog bl.a. topkarakterer af BBC Music Magazine, Politiken og udmærkelsen Editor's Choice i Gramophone.

Udkommer den 8. juli 2022

DR Symfoniorkestret
Thomas Dausgaard, dirigent

Wiener Filharmonikerne