Per Gandrup nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse

Speciallæge i kirurgi og fhv. klinikchef Per Gandrup, Aalborg, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse.

Per Gandrup har igennem mange år været aktiv i forskellige sundhedsfaglige sammenhænge og har deltaget i arbejdet med at forbedre kræftbehandlingen, bl.a. som formand for Kræftstyregruppen i Region Nordjylland frem til 2016.

Som hovedbestyrelsesmedlem i Kræftens Bekæmpelse vil Per Gandrup blandt andet arbejde for, at kræftdiagnostik og kræftbehandling er forskningsbaseret, at nye forskningsresultater hurtigst muligt tages i brug til gavn for den enkelte patient, og at der sikres samme høje kvalitet i kræftbehandlingen på tværs af hele landet.

Repræsentantskabet er Kræftens Bekæmpelses øverste myndighed, og valg til hovedbestyrelsen fandt sted ved repræsentantskabsmødet i Kolding 21. maj 2017.

Marianne Vestergaard
Kommunikation

Ny stor undersøgelse kortlægger senfølger hos overlevere efter kræft i ungdommen29.6.2018 17:06pressemeddelelse

Behandling af kræft bliver hele tiden bedre, og flere overlever sygdommen. Derfor bliver det mere og mere vigtigt at have fokus på, hvordan man får et godt liv efter sygdommen. Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse kortlægger nu, i den største undersøgelse af sin slags til dato, hvilke senfølger tidligere kræftpatienter har risiko for at få i form af sygdomme der rammer kroppens hormonsystemer. Det er viden som kan bruges til at opdage senfølgerne tidligt og måske mindske omfanget.

Ny forskning: Sådan virker lægemiddel mod arvelig kræft27.6.2018 19:09pressemeddelelse

Kræftmedicin mod blandt andet arvelig bryst- og æggestokkræft er effektivt – men ikke af den grund man hidtil har troet. Det viser ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse som samtidig giver en ny forklaring på helt grundlæggende processer under celledeling. Det er viden, som i fremtiden måske kan føre til bedre behandlinger mod en række kræftsygdomme. Resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift, Nature.