Per Gandrup nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse

Speciallæge i kirurgi og fhv. klinikchef Per Gandrup, Aalborg, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse.

Per Gandrup har igennem mange år været aktiv i forskellige sundhedsfaglige sammenhænge og har deltaget i arbejdet med at forbedre kræftbehandlingen, bl.a. som formand for Kræftstyregruppen i Region Nordjylland frem til 2016.

Som hovedbestyrelsesmedlem i Kræftens Bekæmpelse vil Per Gandrup blandt andet arbejde for, at kræftdiagnostik og kræftbehandling er forskningsbaseret, at nye forskningsresultater hurtigst muligt tages i brug til gavn for den enkelte patient, og at der sikres samme høje kvalitet i kræftbehandlingen på tværs af hele landet.

Repræsentantskabet er Kræftens Bekæmpelses øverste myndighed, og valg til hovedbestyrelsen fandt sted ved repræsentantskabsmødet i Kolding 21. maj 2017.

Marianne Vestergaard
Kommunikation

Brun for enhver pris: 6 ud af 10 unge solariebrugere ved godt, at deres solarieforbrug kan give kræft2.10.2018 06:00pressemeddelelse

Solariebrug er kræftfremkaldende, og jo yngre du er, jo farligere er det. Men hvis vi vil have unge til at lade være med at gå i solarium, er det ikke nok at fortælle dem, at det er sundhedsskadeligt. Det ved de fleste nemlig godt, viser en ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne. Solkampagnen efterlyser fokus på, at modermærkekræft er en meget alvorlig sygdom