Pensionsselskaber må ikke markedsføre til kunder, som vil flytte
Et pensionsselskab må ikke forsøge at påvirke en kundes beslutning om at overføre sin pension til et andet selskab. Finanstilsynet giver to påbud til Danica Pension for at overtræde god skik-reglerne i forlængelse af en lignende sag med PensionDanmark.
Finanstilsynet har undersøgt, hvordan Danica Pension håndterer kunders ønske om at overføre deres opsparing til andre selskaber. Undersøgelsen blev igangsat, fordi Finanstilsynet modtog eksempler på Danicas henvendelser til kunder, der havde ønsket at flytte deres pensionsordning væk fra selskabet.
”Kundens interesse skal altid være det tungeste lod på vægtskålen. Derfor må det afgivende selskab ikke forsøge at trække kundens beslutning i en anden retning, med mindre det sker på grund af tungvejende hensyn til kundens interesser. Et hensyn kan f.eks. være, at kunden risikerer at miste vigtige rettigheder ved at skifte. Det er ikke i kundens interesse, hvis selskabet udnytter en henvendelse til at forsøge at fastholde kunden med markedsføring, sådan som vi har set eksempler på i Danica Pensions og PensionDanmarks kundehåndtering. Her er det snarere selskabernes interesse i at beholde forvaltningen af ordningen, der vejer tungest,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersenfra Finanstilsynets Forbrugerkontor.
Kunden bør modtage balanceret information og ikke markedsføring
Finanstilsynet understreger i afgørelsen, at hvis det afgivende selskabet kontakter kunden med information om skiftet, fordi kunden risikerer at miste væsentlige rettigheder, så skal informationen også afvejes, så kunden kan træffe et oplyst valg på baggrund af informationen. Oplysninger om, at kunden risikerer at tabe væsentlige rettigheder, skal balances med oplysninger om, at kunden også risikerer at miste rettigheder, hvis kunden vælger at lade sin pensionsordning blive i det afgivende selskab
To påbud skal sikre gode produkter til kunderne
Undersøgelsen af Danica Pensions adfærd og de to påbud er en del af Finanstilsynets arbejde for en ordentlig finansiel sektor og gode finansielle produkter til forbrugerne. Finanstilsynet har i maj 2021 givet PensionDanmark lignende påbud for at forsøge at holde fast på kunder, der ønskede at skifte.
Danica Pension får påbud om at;
1. At gennemføre en pensionstagers anmodning om overførsel af sin pensionsordning uden at kontakte pensionstageren, medmindre der er risiko for, at pensionstageren ved overførslen mister væsentlige rettigheder.
2. At oplyse en pensionstager om risikoen for at miste rettigheden til tidlig
udbetalingsalder af pensionsordningen, hvis denne rettighed kan tabes ved at pensionsordningen forbliver i Danica, når Danica kontakter en pensionstager, der har anmodet om at få overført sin pensionsordning.
Fakta: God skik-reglernes betydning for overførsel af pensioner
Finanstilsynet udtaler, at de generelle god skik-regler for finansielle virksomheder har følgende betydning for pensionsselskaber:
- Forpligtelsen til at rådgive kunder, der ønsker at flytte deres pensionsordning, ligger hos det selskab, som modtager kunden.
- Selskabets praksis og information må ikke sigte efter at påvirke kundens adfærd, så kunden træffer et valg, kunden ellers ikke ville have truffet.
- Det afgivende selskab skal gennemføre kundens anmodning om at få overført sin pensionsordning uden at kontakte kunden.
- Det afgivende pensionsselskab må dog godt kontakte kunden, hvis selskabet mener, at kunden mister væsentlige rettigheder ved overførslen.
- Det afgivende selskab skal afveje informationen, så kundens risiko for at miste rettigheder ved at flytte balanceres med risikoen for at miste rettigheder ved at blive.
Nøgleord
Kontakter
Ulla Brøns PetersenKontorchef
Tlf:33558243UBP@FTNET.DKLinks
Information om Finanstilsynet
Finanstilsynet arbejder for at virksomheder og kunder kan have en berettiget tillid til det finansielle system.
Finanstilsynets hovedopgave er at føre tilsyn med de finansielle virksomheder – penge- og realkreditinstitutter, pensions- og forsikringsselskaber, investeringsforeninger, investeringsselskaber og fondsmæglere m.fl.
Følg pressemeddelelser fra Finanstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Finanstilsynet
Finanstilsynet slår vigtigheden fast: forsikringsselskaber skal behandle personer med handicap som andre kunder21.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Finanstilsynet har undersøgt, hvordan seks forsikringsselskaber indhenter oplysninger fra og giver tilbud til personer med handicap. Undersøgelsen konkluderer, at selskaberne som udgangspunkt behandler kunderne i overensstemmelse med god skik-reglerne på området. Ligebehandlingsnævnet kan dog påvirke, hvordan reglerne fortolkes.
EU-borgere har ret til en betalingskonto uanset adressen6.4.2022 08:57:00 CEST | Pressemeddelelse
Finanstilsynet indskærper nu overfor bankerne, at alle EU-borgere bosiddende i EU har ret til en basal betalingskonto, selvom de ikke har en fast bopæl i Danmark. Det strider klart mod loven, hvis kunder afvises, fordi de ikke har en dansk adresse.
Advarsel - Markedet for kryptovaluta er et Eldorado for svindlere24.3.2022 08:14:42 CET | Pressemeddelelse
Forbrugerne skal være skeptiske overfor investeringer i kryptovaluta, fordi det uregulerede marked tiltrækker svindlere. Modsat investeringer i aktier og obligationer har forbrugeren ingen særlig beskyttelse på kryptomarkedet. Samtidig risikerer forbrugere også i højere grad få stjålet deres opsparing eller på anden måde blive narret.
Finanstilsynet undersøger, hvordan forsikringer og pensioner matcher kundernes behov15.12.2021 10:29:48 CET | Pressemeddelelse
Hvordan sikrer forsikrings- og pensionsselskaberne, at deres produkter passer til deres kunder? Det beder Finanstilsynet nu selskaberne om svar på.
Det er bankers og forbrugslånsvirksomheders ansvar, at forbrugslån ikke knækker kunden27.10.2021 08:45:02 CEST | Pressemeddelelse
Når banker eller en forbrugslånsvirksomheder vurderer en kundes kreditværdighed, skal vurderingen baseres på dokumenterede oplysninger og kundens individuelle forhold. Finanstilsynet har undersøgt, hvordan tre virksomheder, der yder forbrugslån - Nordea Finans, Ekspres Bank og Basisbank - vurderer deres kunders kreditværdighed. Alle tre får påbud, fordi deres kreditværdighedsvurderinger ikke er gode nok.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum