Mellemfolkeligt Samvirke

Pensionsrapport: Problemet kan være meget større

5,5 mia. danske pensionskroner er investeret i problematiske virksomheder. Desværre kan problemet være endnu større.

De 10 største danske pensionsselskaber har i alt investeret 5,5 mia. kr. i 10 globale virksomheder, der alle er berygtede for at drive rovdrift på mennesker og miljø. Det viser ny rapport fra Mellemfolkeligt Samvirke

Men undersøgelsen er kun et lille udsnit af pensionsselskabernes investeringer. Der kan potentielt være tale om mange flere penge.

”Vi har blot spurgt til et lille udsnit af problematiske virksomheder. Vi frygter, at problemet er meget større, end det vi nu har dokumenteret. Det er på tide, at pensionsselskaberne får ryddet op i deres investeringer og løfter deres samfundsansvar,” siger Helle Munk Ravnborg, der er forkvinde i Mellemfolkeligt Samvirke.

De 10 virksomheder er udvalgt, fordi det er dokumenteret, at de forbryder sig imod mennesker og miljø. Det er virksomheder som eksempelvis Shell, der i årevis har udledt store mængder af olie i Niger Deltaet – og Wilmar, der har brugt børnearbejde på plantager i Indonesien.

”Det er helt uacceptabelt, at vores tryghed i alderdommen skabes på bekostning af brud på menneskerettighederne og et smadret miljø. Det er tid til at få ryddet op,” siger Helle Munk Ravnborg.

Pensionsselskaberne investerer på vegne af rigtig mange danskere, og derfor har Mellemfolkeligt Samvirke oprettet "Aktive Pensionskunder", hvor pensionskunder kan få sparring ift. at gå i dialog med deres pensionsselskab for at sikre sig, at samfundsansvaret bliver løftet på betryggende vis.

Læs mere på ms.dk/pension

Forkvinde Helle Munk Ravnborg: 2547 1657

Pressechef Ulrik Norup Jørgensen: 2825 7976

Information om Mellemfolkeligt Samvirke

Mellemfolkeligt Samvirke
Fælledvej 12
2200 København N

7731 0000https://www.ms.dk/

Mellefolkeligt Samvirke

Kæmper for menneskers rettigheder verden over, så de kan være med til at opbygge demokratiske og bæredygtige samfund. Samtidig kæmper vi i Danmark og EU for politiske beslutninger, der tager højde for udviklingen i fattige dele af verden.

Følg pressemeddelelser fra Mellemfolkeligt Samvirke

Flere pressemeddelelser fra Mellemfolkeligt Samvirke