Pensionsopsparingen vokser hastigt i Ishøj

Der gik over 100.000 kroner mere ind på pensionskontoen hos et typisk PensionDanmark-medlem fra Ishøj Kommune i 2017. Størstedelen er afkast fra vellykkede investeringer.
Pensionsopsparingen voksede betragteligt for PensionDanmarks medlemmer i Region Hovedstaden i 2017 Foto: Ursula Bach/PensionDanmark

104.224 kroner mere ind på pensionsopsparingen til at leve for, når arbejdslivet er slut. Det kunne medlemmer hos PensionDanmark bosat i Ishøj Kommune glæde sig over i 2017. Beregningen er foretaget på et gennemsnitligt kernemedlem på 40-50 år.

Sammenlagt har PensionDanmarks over 170.000 medlemmer fra Region Hovedstaden fået over 6,4 milliarder kroner ind på deres opsparinger i 2017.

”Pensionsopsparing kan måske virke som en fjern bekymring for dem, der forhåbentlig har mange gode år tilbage i arbejdstøjet. Men forhåbentlig kan de store afkast få flere borgere fra Ishøj til at interessere sig for opsparingen og huske at udnytte den medfølgende sundhedsordning, som kan have stor betydning for livskvaliteten både under og efter arbejdslivet,” siger adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.

Gode afkast på investeringer i bl.a. aktier, ejendomme og grøn energi bidrog mest til pensionsopsparingen i Region Hovedstaden med godt 3,7 milliarder kroner, mens de resterende over 2,7 milliarder kommer fra medlemmernes egne indbetalinger.

710.000 medlemmer har pensionsordning i PensionDanmark gennem overenskomst mellem medlemmernes fagforbund og deres arbejdsgiver. Medlemmerne fordeler sig over 11 fagforbund, der blandt andet repræsenterer faglærte og ufaglærte håndværkere, rengøringsassistenter, frisører, mejerister, anlægsgartnere og ansatte i hotel- og restaurationsbranchen.

Alle danskere kan få overblik over deres pensionsordning ved at logge ind på pensionsinfo.dk.

Tre gode råd om pension

1. Saml pensionerne og spar penge

Der er stor forskel på de administrationsomkostninger, du betaler for en pensionsordning. Du kan derfor få flere penge til pensionistlivet, hvis du samler dine ordninger og slipper for at betale omkostninger flere steder.

2. Brug din sundhedsordning

Nogle pensionsselskaber har en medfølgende sundhedsordning, så du eksempelvis kan få behandling hos fysioterapeut, kiropraktor og psykolog eller få hurtigere tid til en undersøgelse hos speciallæge.

3. Få rådgivning

Betaler du for en forsikringsdækning, du ikke har brug for? Kan du undgå modregning i din folkepension? Eller er det din tidligere ægtefælle, der får din pensionsopsparing, hvis du dør? Det kan være en god idé at tilpasse din opsparing og din forsikringsdækning til din aktuelle situation.

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for over 710.000 medlemmer beskæftiget i 25.700 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne udgjorde 13,6 mia. kr. i 2017. Balancen har rundet 230 mia. kr.