Pensionskommissionens forslag peger i den rigtige retning

Pensionskommissionen har netop præsenteret sine forslag til en forbedring af pensionssystemet bl.a. med en lempeligere levetidsindeksering samt en mulighed for at sætte ratepensioner på pause. Begge forslag bakker IDA op om.
IDAs formand, Thomas Damkjær Petersen.

Tilbage i 2020 nedsatte forligspartierne bag Aftale om ret til seniorpension for nedslidte en kommission, der skulle se pensionssystemet efter i sømmene. Anbefalingerne er blevet præsenteret i dag, og IDA tager positivt mod kommissionens rapport og deres forslag.

Det mest gennemgribende af alle anbefalingerne er forslaget om en lempeligere levetidsindeksering. I dag er folkepensionsalderen 67 år. Hvert femte år træffes beslutning om eventuel forhøjelse på grundlag af udviklingen i levetiden. Beslutningen indfases fra årsskiftet i kalenderåret 15 år senere. Senest har Folketinget i 2020 vedtaget, at folkepensionsalderen stiger til 69 år i 2035.

Helt konkret foreslår kommissionen at lade pensionsalderen stige langsommere fra 2045 og frem mod 2100, så den forventede forhøjelse af pensionsalderen med et år i 2045 i stedet bliver et halvt år, så pensionsalderen i 2045 bliver 70,5 år med den seneste levetidsprognose. I 2060 bliver pensionsalderen 1,5 år lavere med den nuværende levetidsprognose, og følges den systematik frem til 2100 vil folkepensionsalderen lande på 74 år mod 77 år med de gældende regler.

”Det er fornuftigt at skrue ned for tempoet i stigningen i pensionsalderen. Kommissionen argumenterer for, at det vil skabe en mere retfærdig indeksering mellem generationerne, som i sidste ende har betydning for hele opbakningen til pensionssystemet. Samtidig kan det gøres uden at smide ansvarligheden overbord og spille hasard med den finanspolitiske holdbarhed. Det forslag bakker vi op om,” siger Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Kommissionen har også set på, om der er mekanismer i pensionssystemet, som modarbejder, at de seniorer, som både kan og vil fortsætte på arbejdsmarkedet, også vælger at gøre det. Her anbefales det, at man fremover får mulighed for at sætte udbetalingen af ratepensioner på pause.

”Det er et rigtig godt forslag. Vi ser allerede i dag, at det er stort ønske blandt vores medlemmer at trække sig gradvist tilbage fra arbejdsmarkedet. Nogle har endda fortrudt, at de er gået på pension og vil gerne tilbage på arbejdsmarkedet, men er du begyndt at få udbetalt din ratepension, så fanger bordet. Det er kontraproduktivt. I det hele taget bakker vi op om alle forslag, der kan øge fleksibiliteten i pensionssystemet. Vi skal væk fra den hårde opdeling af livsfaser, hvor man går fra fuldtidsarbejde til en tilværelse som fuldtidspensionist fra den ene dag til den anden,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Pensionskommissionen anbefaler også en obligatorisk pensionsopsparing i form af et ekstraordinært ATP-bidrag på 3,3 pct. af lønnen for de personer, der af den eller anden grund ikke får sparet op til pension, den såkaldte restgruppe. IDA mener, at det er et fornuftigt forslag, og det er vigtigt, at også de sidste selv begynder at spare op til pension.

”I 2018 indgik den daværende regering en aftale om, at alle modtagere af overførselsindkomster skulle have en obligatorisk pensionsopsparing også på 3,3 pct. Det er kun rimeligt, at denne sidste gruppe også kommer med, så vi håber, at det forslag til vinde gehør og blive realiseret,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Søren Lorentzen, presserådgiver i IDA, tlf. 51 85 17 64

IDAs formand, Thomas Damkjær Petersen.