Pensionen startes med et klik

PKA’s medlemmer starter i stigende grad deres pensionsudbetalinger via selvbetjening på nettet. 8 ud af 10 nye udbetalinger af pensionen er i 2015 klaret direkte via pc, tablet eller mobil. Det er en stigning på knap 60 pct. siden 2013.

PKA’s medlemmer har i høj grad taget de digitale muligheder til sig – også når det drejer sig om deres pension.

I 2013 blev halvdelen af alle pensionsudbetalinger startet via pc, tablet eller mobil. Det svarer til 2.500 ud af 5.000 i 2013. I 2015 har antallet af pensionsudbetalinger på nettet været støt stigende. I de første 9 måneder af 2015 er 8 ud af 10 pensionsudbetalinger startet på nettet - svarende til 2.800 ud af 3.500.

Dermed har knap 60 pct. flere medlemmer startet deres pensionsudbetalinger fra 2013 til og september 2015.

”Det er en stor beslutning at gå på pension og set i det lys, er det flot, at så mange medlemmer har mod på at tage hul på et nyt kapitel med et par klik på tastaturet. Tidligere tiders tøvende holdning til, hvorvidt nettet kunne bruges til noget så kompliceret og personligt som pension, bliver gjort til skamme,” siger medlemschef Britt Brandum.

Digitalisering på dagsordenen
PKA har fokus på at fremtidssikre og øge serviceniveauet, så det passer til medlemmernes behov og adfærd, og her spiller digitaliseringen en central rolle.

”Vores 270.000 medlemmer har i den grad taget digitaliseringen til sig, og derfor forventer medlemmerne også, at PKA løbende udvikler digitale services, der gør deres pension overskuelig og tilgængelig døgnet rundt,” siger Britt Brandum og fortsætter.

”Digitaliseringen er en værdifuld måde at skabe personaliseret kommunikation og forbedre serviceniveauet samtidig med, at vi fastholder vores lave omkostninger.”

Britt Brandum pointerer dog, at selvom øget digitalisering er en central komponent, så er det også vigtigt, at PKA samtidig giver mulighed for personlig betjening ved bl.a. at chatte med en rådgiver, mens medlemmet ordner sin pension på nettet.

2015 ultimo september

Procent af samlede pensionsudbetalinger via pka.dk ift. samlet antal pensionsudbetalinger

Antal pensionsudbetalinger på nettet ift. samlet antal pensionsudbetalinger

2.500 ud af 5000

3.450 ud af 5.850

2.800 ud af 3.500

Om PKA:

• PKA administrerer pensioner for tre pensionskasser primært inden for social- og sund-hedssektoren.
• PKA har ca. 270.000 medlemmer og en samlet formue på ca. 215 mia. kr.

Thomas B. Knudsen
Pressechef