PensionDanmark vinder skattesag

3.7.2017 09:22 | PensionDanmark

PensionDanmark vinder sag ved Landsskatteretten om fortolkningen af fradragsreglerne for udenlandske kildeskatter i den danske PAL-skat. Afgørelsen betyder, at PensionDanmark forventer at få refunderet et trecifret millionbeløb for perioden 2010-2014.

Landsskatteretten afsagde kendelse 28. juni 2017 til fordel for PensionDanmark.

I forbindelse med en omlægning af PAL-skattesystemet i 2010 fremkom SKAT i 2011 med en ny fortolkning af fradragsreglerne for udenlandske kildeskatter, som stort set fjernede PensionDanmarks fradrag for udenlandske kildeskatter i henhold til det såkaldte nettoprincip. Det er denne fortolkning, PensionDanmark har anfægtet i skattesagen. Landsskatteretten gav PensionDanmark medhold i, at SKAT ikke havde det fornødne lovgrundlag.

"Vi er naturligvis meget tilfredse med afgørelsen. Vi har pligt til at optimere medlemmernes afkast og forvalte medlemmernes opsparing til så lave omkostninger som overhovedet muligt. PensionDanmark er et kundeejet selskab, og afgørelsen vil dermed komme medlemmerne til gode," siger skattechef Maj-Britt Klemp, PensionDanmark.

Sagen er ført sammen med Industriens Pension på vegne af de PAL-skattepligtige pensionsselskaber og er af principiel betydning for hele pensionsbranchen.

Jan Steen Hansen fra Advokatfirmaet Gorrisson Federspiel har ført sagen ved Landsskatteretten.