PensionDanmark vinder Building Awards’ Miljøpris 2019

Ved Building Awards 2019 blev PensionDanmark torsdag aften tildelt årets miljøpris for sit Bæredygtighedsprogram Version 3.
PensionDanmark udvikler bydelen Trælasten i Aarhus. Investeringen på 2 mia. kr. i at udvikle en bydel efter højeste standarder for bæredygtighed er et eksempel på det bæredygtighedsprogram, som nu har fået Miljøprisen ved Building Awards 2019.

PensionDanmark er blevet hædret med Miljøprisen ved Byggeriets Dagblad Licitationens årlige Building Awards. Miljøprisen gives til en virksomhed, som på en særlig måde har formået at indtænke hensynet til miljøet eller naturen i løsningen og
fremstår som særligt bæredygtig.

"De har været 'first movers' inden for mange bæredygtige tiltag. Vinderen går forrest ud over de lovmæssige rammer ved at understøtte en bæredygtig udvikling og sætter derved nye rammer for fremtidens byggeri og viser vejen for andre investorer," lyder begrundelsen fra juryen.

PensionDanmark udarbejdede i 2017 en nyskabende og unik Boligplatform, der står på tre ben: Værdiprogram, Bæredygtighedsprogram og Byggeprogram. Bæredygtigheds-programmet blev i maj 2019 lanceret i en ”Version 3”, så programmet nu både favner certificering af boliger og kontorer samt hele byområder. Et eksempel er bydelen Trælasten i Aarhus, der fra 2020 skal udvikles som en bæredygtig bydel med omfattende genanvendelse af de eksisterende byggematerialer på grunden.

”Vi er meget stolte over at modtage denne anerkendelse. Bæredygtighed er et centralt strategisk omdrejningspunkt for PensionDanmarks ejendomsinvesteringer, hvor vi har fokus på cirkulær økonomi og cirkulær ressourceøkonomi. Vi stiller krav om, at eksisterende bygninger og arealer screenes tidligt i processen for at få kortlagt, om det giver mening ud fra både miljø og økonomi at bruge eksisterende bygninger enten som bygninger eller som materialer til vores projekt,” siger Torben Möger Pedersen, adm. direktør i PensionDanmark, og fortsætter:

”For Trælasten og for vores øvrige byggerier sigter vi på en DGNB-certificering i kategorien Guld, der er ensbetydende med boliger med sundt indeklima, bæredygtige materialer, lave vedligeholdelsesomkostninger, lavt energiforbrug og gode udearealer. Det giver gode forhold til gavn for beboerne samtidig med, at ejendommens meget lave klimaaftryk bidrager til realiseringen af FN’s Verdensmål.”

PensionDanmark var i finalen sammen med bofællesskabet ECO Village og Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet.

Foto

Må benyttes til formidling af aktuelle pressemeddelelse, men ikke i andre forbindelser og må ikke vidersendes til tredjepart.

PensionDanmark er et kundeejet arbejdsmarkedspensionsselskab, hvor 738.000 lønmodtagere har deres pensionsordning. Medlemmerne er beskæftiget på 24.800 private og offentlige virksomheder og er omfattet af overenskomster mellem 11 fagforbund og 29 arbejdsgiverforeninger. PensionDanmark modtog 14,2 mia. kr. i indbetalinger i 2018, og balancen har rundet 257 mia. kr.