PensionDanmark vil sikre flere praktikpladser i byggeriet

Flere lærlinge i byggeriet. Det er formålet med en ny aftale, som PensionDanmark – en af landets største bygherrer – netop har indgået med Region Hovedstaden og Region Sjælland.

En analyse fra Dansk Byggeri viser, at der kommer til at mangle 17.000 faglærte i bygge- og anlægsbranchen i 2027, hvilket kan bremse væksten i branchen. Allerede nu er er der mangel på faglærte inden for en række byggefag, og det skyldes bl.a. manglen på praktikpladser, der gør det svært at få de unge med ombord.

PensionDanmark vil som en af landets største bygherrer tage et ansvar for at vende udviklingen. Derfor skrev pensionsselskabet i dag under på en aftale sammen med Region Hovedstaden og Region Sjælland, der skal tiltrække flere unge til byggeriet og skabe flere praktikpladser til dem, der allerede er i gang med en byggefaglig uddannelse. I forvejen stiller PensionDanmark en række krav til bl.a. arbejdsmiljø, sikkerhed og antallet af lærlinge på sine byggerier.

”Vi vil være med til at sikre, at vores entreprenører og underentreprenører indgår uddannelsesaftaler og ansætter endnu flere lærlinge. På den måde sikrer vi sammen kompetent arbejdskraft i byggebranchen – også i fremtiden,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Han fortæller, at PensionDanmark – som et led i samarbejdsaftalen – vil placere store bannere på selskabets byggepladser med budskabet ”Vil du i praktik i byggebranchen” samt kontaktlink til den relevante erhvervsskole. Og helt konkret vil erhvervsskolerne komme ud på PensionDanmarks byggepladser og tage en dialog med byggevirksomhederne om mulighederne for praktikpladser.

”Som stor bygherre i Danmark føler vi en forpligtelse til at gøre noget, og det vil selvfølgelig være velkomment, hvis vi kan inspirere andre bygherrer til at tage lignende initiativer, så vi kan åbne byggebranchen for flere unge,” siger Torben Möger Pedersen.

Aftalen falder også godt i tråd med det samarbejde, som 3F har med erhvervsskolerne rundt i landet.

”Uddannelse er vejen frem for, at vi kan sikre kompetencerne i byggeriet, og derfor er det rigtig godt, at erhvervsskolerne er med i samarbejdet. I 3F sidder vi med i en række udvalg ude på erhvervsskolerne, og herfra ved vi, at praktikpladser er afgørende for, at vi kan få uddannet flere i byggeriet,” siger Kim Lind Larsen, formand i 3F Byggegruppen.

Ejendomsinvesteringer for 18,5 mia. kr.

PensionDanmark har investeret i danske ejendomme for i alt 18,5 mia. kr. og bygger lige nu seniorboliger ved Køge Havn, Zleep Hotels og Company House i Skejby samt boliger i Sorgenfri og i Vejle. I hovedstadsområdet er der nybyggerier i gang på Islands Brygge, Kronløbsøen i Københavns Nordhavn og i Ørestad Syd.

PensionDanmark forpligter sine total- og underentreprenører til, at arbejdet udføres på vilkår, der følger danske overenskomster.