PensionDanmark sætter investorerne på dagsordenen i Nordic Clean Energy Week

G20+ landene mødes til topmøde om energi i København og Malmö i forbindelse med Nordic Clean Energy Week, der afholdes fra 21. til 25. maj. Deltagerlandene ved topmødet udleder 75 pct. af klodens CO2, men står samtidig for 90 pct. af investeringerne i energirigtige løsninger.

Som en del af topmødets officielle program for Clean Energy Ministerial og Mission Innovation er PensionDanmarks adm. direktør Torben Möger Pedersen inviteret til at holde tale ved seminaret Clean Energy Investment Forum d. 22. maj om erfaringerne med investeringer i vedvarende energi.

”PensionDanmark investerer i bæredygtig energiinfrastruktur som vindmølleparker, biomassekraftværker, solcelleparker og transmissionsanlæg. Det giver et godt og stabilt afkast og er samtidig med til at understøtte den grønne omstilling. PensionDanmark var blandt de første til at investere i vedvarende energi, og investeringerne har nu rundet 20 mia. kr. Så vi har mange erfaringer at bidrage med om investorernes rolle i udvikling af vedvarende energi,” siger Torben Möger Pedersen.

Hovedparten af PensionDanmarks energi-investeringer i Europa og Nordamerika sker gennem fonde administreret af Copenhagen Infrastructure Partners (CIP). PensionDanmark var med til at oprette CIP i 2012 og var i starten den eneste investor i CIP’s fonde. Efterfølgende er andre investorer inviteret med, og i dag omfatter samarbejdet om direkte investeringer i vedvarende energi infrastruktur mere end 40 investorer. Siden starten er der rejst godt 50 mia. kr. til CIP’s fonde, som gør CIP til en af Europas førende og største inden for sit felt. PensionDanmark er med et samlet investeringstilsagn på 18 mia. kr. den største anker-investor i fondene.

PensionDanmark investerer også i vedvarende energi i udviklingslande. Det er en udfordring, fordi investeringsklimaet ikke er så modent som i udviklede lande. Derfor foretages investeringer som fx vindmølleparken Lake Turkana i Kenya gennem Klimainvesteringsfonden, der administreres af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU).

”PensionDanmark er på denne måde med til at mobilisere privat kapital til direkte investeringer i udviklingslande. Fonden er et eksempel på "blended finance", hvor offentlig og privat kapital arbejder sammen. Det reducerer risikoen for private investorer og gør dermed attraktive investeringer i udviklingslande tilgængelige for private investorer − og den private kapital fra blandt andet PensionDanmark øger fondenes investeringskapacitet og professionalisme,” siger Torben Möger Pedersen.