PensionDanmarkPensionDanmark

PensionDanmark laver milliardinvestering i Coops ejendomme

Efter to års samarbejde om udviklingen af Coop Byen køber PensionDanmark nu ejendomme og udviklingsprojekt for 1 mia. kr. af Coop.
Visualisering: Arkitema

Samarbejdet mellem Coop og PensionDanmark går ind i en ny fase. Parterne er enige om handel, hvor PensionDanmark overtager ejendomme og arealer fra Coop for en samlet pris på en milliard kroner.

Salget omfatter Brøndby Ferskvarecenter, Brødcooperativet i Brøndby, Hasselager Ferskvarecenter og Coops servicekontor i Albertslund. Ejendommene vil fremover blive drevet og udviklet af PensionDanmark med Coop som lejer.

Handlen omfatter også byudviklingsprojektet Coop Byen Vest P/S med 378 lejligheder og rækkehuse, som parterne har samarbejdet om de seneste to år. Fremover har PensionDanmark det fulde ejerskab over projektet.

”Udviklingen af moderne, fleksible og bæredygtighedscertificerede erhvervsejendomme og byområder er en kernekompetence for PensionDanmark, og derfor er denne aftale med Coop helt oplagt. Vi ser frem til en ny fase af vores samarbejde og en investering, som vil bidrage til en fornuftig forrentning af vores medlemmers pensionsopsparinger,” siger Marius Møller, direktør i PensionDanmark Ejendomme.

I Coop bidrager salgsaftalen med finansiering til selskabets strategi om at investere fire milliarder kroner frem mod 2027 i etableringen af Danmarks største supermarkedskæde, Coop, og udbygningen af den hurtigvoksende discountkæde, 365discount.

”Vores opsparing i mursten er vokset med et milliardbeløb gennem de seneste år. Vi bruger en del af den opsparing til at gennemføre denne store transformation,” siger administrerende direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

Med aftalen får Coop frigivet friværdien i de frasolgte ejendomme, der sammen med en ny finansieringsaftale skal give koncernen den nødvendige kapacitet til at realisere de planlagte investeringer. Samtidig giver lejeaftalen med PensionDanmark en ny fleksibilitet.

”Vi har gennem de seneste to år haft et godt og tæt samarbejde med PensionDanmark om udviklingen af Coop Byen Vest, og denne aftale lover godt for det fremtidige samarbejde, og giver os fleksibilitet i forhold til vores lagerstruktur på den lange bane,” siger ejendomsdirektør Flemming Møller Hansen, Coop.

Fakta:
Ejendomme: Brøndby Ferskvarecenter, Brødcooperativet i Brøndby, Hasselager Ferskvarecenter og Coops servicekontor i Albertslund.
Samlet areal: 96.700 m2.
Udviklingsområde til boliger: Coop Byen Vest P/S. 32.000 m2.
Investeringssum: Ca. 1 mia. kr.
Antal boliger: 378 lejligheder og rækkehuse.
Bæredygtighed: Alle nyopførte boliger certificeres med DGNB Guld og Svanemærket.

Kommunikations- og pressechef Jacob Therkelsen, PensionDanmark, +45 31 12 67 08
Ejendomsdirektør Flemming Møller Hansen, Coop, +45 51 59 44 68

Visualisering: Arkitema

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for over 823.000 medlemmer beskæftiget i 23.200 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. De samlede indbetalinger udgjorde 15,2 mia. kr. i 2022. Balancen er over 300 mia. kr.