PensionDanmark køber Banedanmarks nye hovedsæde i Ringsted

Den netop færdiggjorte ejendom overtages fra KPC, som fortsat skal varetage driften.

Foto:PensionDanmark

Når Banedanmark i disse uger tager sit nye hovedsæde i Ringsted i brug, sker det med PensionDanmark som ny ejer af den nybyggede ejendom. Danmarks største arbejdsmarkedspensionsselskab har købt det færdige byggeri af KPC, som har stået for opførelsen.

Ejendommen er omfattet af en længerevarende OPP-aftale med Bygningsstyrelsen.

”Vi er rigtig glade for denne investering, hvor vi yder et aktivt samfundsbidrag og samtidig opnår et stabilt afkast til vores medlemmers pensionsopsparinger. Banedanmark kan nu flytte ind i et nyt, moderne hovedsæde, uden at staten skal binde kapital i ejendommen, og samtidig får vi i Bygningsstyrelsen en stabil lejer med en lang tidshorisont. Det er en rigtig god model for begge parter og et skoleeksempel på, hvorfor OPP er en god ide,” siger Marius Møller, direktør for ejendomme hos PensionDanmark.

PensionDanmark har i forbindelse med købet indgået en driftsaftale med KPC, som varetager drift og vedligeholdelse af ejendommen, der er opført i genbrugsmursten.

”Vi er glade for at kunne udbygge vores allerede gode samarbejde med PensionDanmark. Projektet i Ringsted bliver vores første OPP sammen, men vi ser gode muligheder for et øget samarbejde med PensionDanmark om netop denne type projekter i fremtiden,” siger Jesper Jørgensen, direktør hos KPC.

Ejendommen på Godsbanevej tæt ved Ringsted Station er netop færdiggjort, og Banedanmark har påbegyndt indflytningen.

Fakta om ejendommen

Adresse: Godsbanevej, Ringsted
Areal: 9.500 m2
Sælger: KPC Ejendomsudvikling A/S
Driftsoperatør: KPC Ejendomsudvikling A/S
Lejer: Bygningsstyrelsen (Banedanmark)
Overtagelse: 30.11.2020

Direktør Jesper Jørgensen, KPC, tlf: 2272 7645.

Foto:PensionDanmark

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for 752.000 medlemmer beskæftiget i 24.000 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne udgjorde 14,8 mia. kr. i 2019. Balancen er 263 mia. kr.

www.pensiondanmark.com