PensionDanmark kåret til årets bæredygtige pensionsselskab

Ved verdensomspændende Sustainable Investment Awards 2021 blev ansvarlige investorer kåret, og titlen som ”Pension fund of the year” gik til PensionDanmark.
Foto: Ursula Bach/PensionDanmark

PensionDanmark løb med den ærefulde titel som ”Pension fund of the year”, da mediet Environmental Finance mandag ved Sustainable Investment Awards 2021 kårede nogle af de mest ansvarlige og bæredygtige investorer på verdensplan.

Anerkendelsen til Danmarks største arbejdsmarkedspensionsselskab blev blandt andet givet for en fast strategisk beslutning om at lade investeringer i blandt andet grøn infrastruktur forene med gode afkast til medlemmerne med positiv indflydelse på den verden og det klima, medlemmerne befinder sig i.

Et jury-medlem fremhævede PensionDanmark for ”store holisitiske bevægelser og konstant innovation og udvikling”, mens et andet jury-medlem beskriver PensionDanmark som ”en omkostningseffektiv og ansvarlig investor".

”Samfundsansvar og bæredygtighed er en ufravigelig del af vores DNA, og prisen som årets bæredygtige pensionsselskab er en vigtig anerkendelse af vores arbejde. Ved at fokusere på måle vores impact – negativt som positivt – og ved at offentliggøre vores mål, hæver vi barren for arbejdet med samfundsansvar,” siger adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.

Juryen har også bemærket, hvordan PensionDanmark de seneste år er gået forrest i sit ESG-arbejde ved at sikre større åbenhed og validitet omkring effekten af den bæredygtige indsats. Her besluttede PensionDanmark som det første danske pensionsselskab i 2019 at offentliggøre reviderede ESG-nøgletal, og siden er arbejdet for mere transparente og ensartede beregningsmetoder i den finansielle sektor blevet skærpet med udvidelse af nye nøgletal og målsætninger underlagt revision.

”Måling af impact af vores indsatser for bæredygtighed er en forudsætning for, at vi kan lykkes. Det tydeliggør udviklingen og danner grundlag for at forpligte sig til højere ambitioner for sin omverden. Man får nemlig, hvad man måler,” siger Torben Möger Pedersen.

Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, telefon 2019 9238.

Foto: Ursula Bach/PensionDanmark

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for 770.000 medlemmer beskæftiget i 22.700 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne udgjorde 14 mia. kr. i 2020. Balancen er 297 mia. kr.

Læs mere på pensiondanmark.com