PensionDanmark investerer i Danske Bank-ejendomme i Odense og Kolding

PensionDanmark har investeret i to erhvervsejendomme i hhv. Odense og Kolding, der har Danske Bank som lejer. Sælger er KPC Herning A/S.

PensionDanmark kan nu føje yderligere to velbeliggende erhvervsejendomme til porteføljen. Det drejer sig om Danske Banks fynske domicil i Odense samt en kommende ejendom i Kolding, der ligeledes får Danske Bank som lejer. PensionDanmarks samlede investering er på 232 mio. kr., og sælger er KPC Herning A/S.

Ejendommen i Odense er på 4.550 m2 og herudover 1.700 m2 kælder. Den er centralt beliggende ved Albani Torv tæt på rådhuset og den kommende letbane. Ejendommen er under renovering og skal efter planen stå klar til indflytning i februar 2018, hvor Danske Bank flytter tilbage i ejendommen.

Ejendommen i Kolding, der er under opførelse, bliver på 4.117 m2 med et kælderareal på 1.500 m2. Ejendommen, som ligger tæt på banegården, skal efter planen være indflytningsklar næste forår og bliver bæredygtighedscertificeret efter LEED Sølv.

”Der er tale om to attraktive kvalitetsejendomme med en god beliggenhed og med en solid lejer i Danske Bank, som vi i forvejen har et godt samarbejde med som lejer på andre ejendomme. Derfor kan medlemmerne se frem til gode afkast i en længere årrække. Samtidig giver byggerierne job til mange bygningsarbejdere, mens de står på. Det er naturligvis et ekstra plus ved investeringen. Med investeringen i disse ejendomme viser vi, at PensionDanmark er aktiv som ejendomsinvestor i hele Danmark,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

”Vi bygger finanscentre til Danske Bank flere steder i landet lige nu. Og vi betragter det som en blåstempling af vores virksomhed, at Danske Bank har valgt os til at udvikle og bygge de nye finanscentre, der alle får samme arkitektoniske røde tråd. Samtidig har vi med salget af de to ejendomme udbygget det gode samarbejde med PensionDanmark, som vi i den seneste tid har lavet en del projekter sammen med både øst og vest for Storebælt,” siger udviklingsdirektør Henrik Hoffmann, KPC Herning.

PensionDanmark blev tirsdag aften hædret for sine investeringer i ejendomme. Det skete ved den årlige konference for pensionsselskaber og andre institutionelle investorer ”IPE Real Estate Global Conference & Awards” i München, hvor PensionDanmark løb med prisen i kategorien ”Nordic Real Estate Investor of the Year”.

Fakta om investeringen

Ejendommen i Odense
Køber: PensionDanmark
Sælger og totalentreprenør: KPC Herning A/S
Lejer: Danske Bank
Arkitekt: Arkitema
Beløb: 143 mio. kr.
Areal: 4.550 m2 kontorareal og 1.700 m2 kælder
Forventet overtagelse: marts 2018
Beliggenhed: Albani Torv 2, 5000 Odense

Ejendommen i Kolding
Køber: PensionDanmark
Sælger og totalentreprenør: KPC Herning A/S
Lejer: Danske Bank
Arkitekt: Arkitema
Beløb: 89 mio. kr.
Areal: 4.117 m2 kontorareal og 1.500 m2 kælder
Forventet overtagelse: april 2018
Beliggenhed: Kolding Åpark 8, 6000 Kolding

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for over 823.000 medlemmer beskæftiget i 23.200 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. De samlede indbetalinger udgjorde 15,2 mia. kr. i 2022. Balancen er over 300 mia. kr.