PensionDanmark forlænger sit sponsorat af Skills-landsholdet

Erhvervsuddannelserne er centrale for at uddanne og udvikle de faglærte, der mangler til den grønne omstilling. Derfor forlænger og forhøjer PensionDanmark Uddannelsesfonde sit sponsorat af Skills-landsholdet i forbindelse med DM i Skills.
Foto: Ursula Bach/PensionDanmark

Når landets dygtigste murere, chauffører, elektrikere, kokke, frisører, anlægsgartnere og en lang række andre fag kæmper om titlen som Danmarks bedste ved DM i SKills i Fredericia i denne uge, vil det også være med fornyet håb om, at det efterfølgende kan blive til danske medaljer ved de internationale mesterskaber.

PensionDanmark Uddannelsesfonde, der er sponsor for Skills-landsholdet, har nemlig forlænget og forhøjet sit sponsorat, så de unge talenter får endnu bedre muligheder for at forberede sig optimalt til EuroSkills (2023 i Gdansk) og WorldSkills (2024 i Lyon). Sponsoratet løber til og med 2025, hvor Euroskills afholdes i Herning.

“Danmarks velstand og understøttelsen af den grønne omstilling er afhængig af, at vi fortsat kan levere viden og faglighed ved at uddanne dygtige talenter inden for de faggrupper, som er repræsenteret ved DM i Skills. Derfor vil vi gerne sikre, at Skills-landsholdet får optimale betingelser. Desuden er landsholdet en fremragende eksponent for uddannelse og et højt fagligt niveau, der er centralt for vores medlemmers fremtidige beskæftigelse,” siger adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.

Han nævner den netop afholdte kokkekonkurrence Bocuse d'Or, hvor kok og PensionDanmark-medlem Elisabeth Madsen, 23, var med på guldholdet, som et godt eksempel på det høje faglige niveau på de danske erhvervsuddannelser.

Omkring 300 unge deltager ved DM i Skills, hvor de kæmper inden for forskellige fag om at blive landets bedste. Her skærper de deres faglige niveau og viser samtidigt omverdenen – heriblandt grundskoleelever – erhvervsuddannelsernes mangeartede og spændende muligheder.

”Til DM i Skills hylder vi de dygtige elever, der knokler for at gøre sig umage med deres fag. Dem som hver eneste dag øver sig, for at blive endnu dygtigere til at male, reparere biler, lægge gulve, yde omsorg for ældre og meget andet. Vi skal fejre de faglige talenter, men vi skal også hjælpe dem videre endnu. Derfor glæder det mig, at der er stor opbakning til Skills-landsholdet, som drager ud i verden og viser den stolte danske fagtradition frem. Den opbakning er vigtig, både for eleverne, men også for at vise hele Danmark, hvad man kan med en erhvervsuddannelse”, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

For SkillsDenmark muliggør PensionDanmarks forbedrede sponsorat af Skills-landsholdet nye tiltag som coaching og fysisk træning, der vil sikre landsholdet de bedst mulige forberedelser til EM og VM.

”Vi er meget glade for, at PensionDanmark har valgt at øge engagementet i Skills-landsholdet. Deres støtte er meget vigtig for de unges mulighed for at deltage i internationale konkurrencer. Og med det forhøjede sponsorat får vi mulighed for at give deltagerne en bedre træning op til EuroSkills 2023 i Gdansk. Vi planlægger i år at tilbyde individuelle forløb med en mentalcoach samt fysisk træner. Det er et hårdt pres at skulle præstere 3-4 dage fra morgen til aften i intens konkurrence, og med PensionDanmarks hjælp har vi nu mulighed for at forberede deltagerne endnu bedre,” siger formand for SkillsDenmark, Søren Heisel.

DM i Skills foregår 2.-4. februar i MESSE C i Fredericia. Her vil de godt 300 unge deltagere præsentere 45 konkurrencefag og 25 demofag. Skills-landsholdet udtages i dagene efter. DM i Skills er åben for alle interesserede, og der er gratis adgang til arrangementet.

Foto: Ursula Bach/PensionDanmark