PenSam indgår nyt samarbejde om asset management af ejendomme

PenSam har netop indgået samarbejde om management af selskabets danske ejendomsportefølje med DEAS Asset Management og Fokus Asset Management, som skal løfte både asset management og ejendomsadministrationsopgaven.

Carsten Gröhn, Head of Private Capital and Real Assets, PenSam

”Vi har truffet et strategisk valg om at øge investeringerne i danske ejendomme. Som et led i udrulningen af den strategi øges fokus på investeringsaktiviteten, mens opgaven med selve optimeringen varetages i samarbejde med eksterne partnere,” siger Carsten Gröhn, Head of Private Capital and Real Assets, PenSam.

PenSams samlede danske portefølje af ejendomme repræsenterer 7-8 mia. DKK, hvoraf cirka 70 % består af boligejendomme, og 30 % er erhvervsejendomme.

I forhold til boligporteføljen vil samarbejdet primært ske med DEAS Asset Management, mens Fokus Asset Management er fokuseret på hovedparten af erhvervsporteføljen.

Nyt samarbejde skal optimere afkast på ejendomsporteføljen

”I PenSam føler vi en stærk forpligtelse til at sikre en god pension til vores 430.000 pensionskunder. Og en kerneopgave for os er, at vi skal optimere vores afkast. Vi tror på, at det kræver eksterne samarbejdspartnere, der har de rette spidskompetencer og volumen til at skabe resultater,” siger Carsten Gröhn.

DEAS Asset Management og Fokus Asset Management skal levere både asset management og ejendomsadministration. De skal således sikre en effektiv og stabil drift og administration, og samtidig levere professionel asset management med beslutningsgrundlag, som PenSam kan agere på baggrund af.

”PenSam ønsker at samarbejde med eksperter, der giver os mulighed for at skalere, og som kan løfte de konkrete opgaver både i bredden og dybden. Det kræver de rette faglige, tekniske, juridiske, finansielle og investeringsmæssige kompetencer,” uddyber Carsten Gröhn.

Kort om PenSam

PenSam Gruppen omfatter arbejdsmarkedspensioner samt bank- og forsikringsvirksomhed med samlet set 430.000 kunder og en balance på 155 mia. kr. PenSam har fokus på ansvarlighed i forvaltningen af investeringerne, herunder at understøtte den grønne omstilling.

Ejendommen Ved Store Dyrehave i Hillerød

Mette Seifert becomes new CIO of DEAS Group26.8.2021 11:30:01 CEST | Press release

DEAS Group, consisting of DEAS A/S and DEAS Asset Management A/S, has over the last years transformed from a Danish property management company to a Nordic full-service partner to property investors. Now another important step is being taken on the journey, with the appointment of Mette Seifert as the new CIO of DEAS Group. Mette Seifert will contribute to supporting investment strategies and creating strong results for the company’s institutional investors via DEAS’ strong pan-Nordic platform and network. “I’m thrilled to have Mette join our team. She is among the very best in asset and investment management, brings international expertise and a strong track record in the Nordic property market. Mette will contribute to DEAS Group’s overall ambition to strengthen our Nordic profile and offer value to our current and future clients,” says Rikke Lykke, Group CEO of DEAS. Strong results for clients Mette Seifert is a well-known profile within the real estate industry. She contributed to

Mette Seifert bliver ny CIO for DEAS Gruppen26.8.2021 11:19:57 CEST | Pressemeddelelse