Penge fra TV-indsamlinger hjælper fattige og krigsramte

Mission Øst er med til at formidle penge fra Danmarks Indsamling på lørdag. Seneste TV-indsamling gav varme til 1.450 fordrevne familier på Sinjar-bjerget i Nordirak.

Kamal og hans familie kan nu holde varmen i deres slidte telt takket være  varmeapparater og brændstof fra Mission Øst med penge fra tv-indsamlingen i september. Til højre ses Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner sammen med familien.
Kamal og hans familie kan nu holde varmen i deres slidte telt takket være varmeapparater og brændstof fra Mission Øst med penge fra tv-indsamlingen i september. Til højre ses Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner sammen med familien.

Når Danmarks Indsamling ruller over tv-skærmen på DR1 lørdag den 6. februar vil Mission Øst være en af de organisationer, der skal formidle danskernes gaver og donationer til verdens fattige og forkomne.

1.450 familier fik varme fra Danmark

Mission Øst har gode erfaringer med at formidle hjælpen fra Danmark til de mest udsatte og sårbare befolkningsgrupper i svært tilgængelige og krigsramte områder.

Ved den seneste landsdækkende TV-indsamling i september modtog organisationen over tre millioner kroner, som omgående blev omsat til varmeovne og brændstof til 1.450 frysende og fordrevne yezidi-familier på Sinjar-bjerget i Syriens nærområde i det nordlige Irak.

- Det gjorde en kæmpe forskel for os, for vinteren er meget kold heroppe. Vi sætter stor pris på, at vi nu kan opvarme vores telt, siger Kamal, der flygtede op på bjerget med kone og tre små børn den 3. august 2014, da terrorbevægelsen Islamisk Stat angreb Sinjar by og dræbte, voldtog eller kidnappede alle, der ikke nåede at flygte.

Hurtig hjælp til ekstremt fattige

Danmarks Indsamling går i år til at afhjælpe den ekstreme fattigdom, som desværre stadig er hverdag for over 800 millioner mennesker. Mission Østs dedikerede medarbejdere hjælper befolkningen i nogle af verdens farligste brændpunkter og mest afsidesliggende egne. De kan derfor hurtigt formidle hjælpen fra Danmark til de mest trængte og sårbare ofre for krig og naturkatastrofer, som tit rammer dem, der i forvejen lever i ekstrem fattigdom og sætter dem endnu mere tilbage. Derfor er hurtig reaktion vigtig.

Med 25 ås erfaring i bagagen reagerede den danske hjælpeorganisation prompte på jordskælvene i Nepal, mudderskred og jordskælv i Afghanistan og krig og forfølgelse af minoriteter i Syrien og Irak.

Tilstedeværelse uden logo

Mission Øst er en af de 16 organisationer, som skal formidle pengene fra årets Danmarks Indsamling.

– Desværre er logoet ikke kommet med på indsamlingssiden – men det passer egentlig godt med organisationens nøjsomme profil, smiler vicegeneralsekretær Peter Bøje fra Mission Øst.

Hvad der mangler i profilering, er til gengæld fuldt til stede i implementering.

- Mission Øst redder liv. Punktum. Det er vi sat i verden for. Både når vi giver akuthjælp i Syrien og Irak, og når vi hjælper lokalbefolkningen i Afghanistan og Nordkorea med at brødføde sig selv gennem bæredygtigt landbrug, fortæller Peter Bøje.

Mission Øst modtager en fastlagt andel af indsamlingen på lørdag og kan også modtage øremærkede donationer til konkrete projekter via hjemmesiden www.missioneast.org.

Pressekoordinator Svend Løbner, mobil 28 707 703, E-mail: svend.lobner@missioneast.org Web: www.missioneast.org.

Mission Øst er en dansk hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingshjælp i Østeuropa og Asien. Mission Øst hjælper årligt flere hundrede tusinde nødlidende i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Rumænien, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier samt EU og FN.