Penge fra Andelskassepris er gået til nyt køkkenudstyr hos Åben Skole Lysabild

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en forskel i deres lokalsamfund. Den 31. december 2018 er det sidste chance for at nominere kandidater.

”I Åben skole-gruppen er vi meget glade for prisen. Det er selvfølgelig altid rart at få anerkendelse for det frivillige arbejde, vi laver, men prisen har også gjort os alle mere bevidste om, at vi er en del af et unikt fællesskab. Det gælder ikke kun styregruppen, men alle, der deltager i vores ugentlige fællesspisninger. Det giver et stærkt sammenhold, og det var jo derfor, vi startede det op for 21 år siden. Så det er vi meget stolte af.”

Det siger Erling Junker, som på Andelskassens aktionærmøde i Augustenborg i marts 2018 modtog en af bankens Sammen kan vi mere-priser på 15.000 kr. på vegne af Åben Skole Lysabild.

Åben Skole Lysabild samler hver torsdag fra oktober til april lokalbefolkningen til fællesspisning. Udover de sociale aspekter i arrangementet har idéen fra starten været at give forskellige foreninger, skoleklasser m.m. mulighed for at profilere sig i lokalsamfundet samt give dem mulighed for at tjene penge til klubkassen.

Initiativet er stille og roligt vokset over årene, og tilslutningen har aldrig været større, end den er i disse år. I øjeblikket er der således over 100 faste tilmeldte, og initiativet er efterhånden blevet et unikt samlingspunkt for folk i alle aldre i lokalsamfundet.

”Den uvurderlige indsats, som massevis af lokale ildsjæle hver eneste dag yder, er med til at gøre det endnu bedre at bo og leve rundt omkring i Danmark. Disse ildsjæle fortjener at blive anerkendt og belønnet for deres store engagement, for vi ved, hvor afgørende deres indsats er for at holde gang i hjulene der, hvor de bor. Derfor håber jeg, at rigtig mange borgere i lokalsamfundet har lyst til at indstille en eller flere af de ildsjæle, som vi alle sammen kender, til enten en Andelskassepris eller Sammen kan vi mere-prisen,” siger Jan Pedersen, som er adm. direktør i Danske Andelskassers Bank.

På spørgsmålet om, hvad Åben Skole Lysabild har brugt de 15.000 kr. til, er svaret, at ikke alle pengene er brugt endnu, men resten er mere eller mindre øremærket. ”Vi har allerede investeret en del af pengene i køkkenudstyr, der gør det lidt nemmere for de mange forskellige "kokke", der laver mad til over 100 deltagere hver torsdag. Derudover har vi snakket med Landsbyrådet og skolen om, at vi i fællesskab investerer i nye borde og stole. Vi synes, det dejligt og vigtigt, at Andelskassen uddeler disse priser til frivillige ildsjæle, der gør en stor indsats for lokalsamfundet, og at banken dermed støtter op om lokale fællesskaber,” slutter Erling Junker.

Kandidater kan indstilles frem til nytår
Man indstiller sine kandidater til Andelskasse- og Sammen kan vi mere-priserne via Andelskassens hjemmeside www.andelskassen.dk.

Sidste frist for indstilling af kandidater er mandag den 31. december 2018.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank A/S, tlf. 87 99 30 33 / 23 72 55 70 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Flemming Lunde udnævnt til ny filialdirektør i Andelskassen i Ringe29.5.2019 14:53:17 CESTPressemeddelelse

Andelskassen i Ringe har fået ny filialdirektør. Det drejer sig om den tidligere souschef i filialen, Flemming Lunde, som nu har overtaget roret. Flemming Lunde er ikke noget nyt ansigt i Andelskassen-regi. Faktisk har han været ansat i Andelskassen siden 1997 og har gennem årene varetaget flere forskellige jobfunktioner, blandt andet som kunderådgiver og som filialdirektør i bankens tidligere filialer i Gislev, Stenstrup og Kværndrup. Flemming er oprindeligt udlært i det daværende Sydfyns Discontobank i Faaborg og har efterfølgende været ansat i seks år i Hafnia og Codan, hvor han blev uddannet exam. assurandør. I forbindelse med udnævnelsen til filialdirektør siger Flemming Lunde: ”Jeg har haft snart 22 år spændende og dejlige år i Andelskassen og har været med gennem hele processen med omdannelse fra andelsselskab til børsnoteret virksomhed. Det har givet mig en ballast og erfaring, som jeg nyder godt af i mit daglige arbejde. Jeg var derfor ikke i tvivl, da jeg blev tilbudt jobbet