Penge fra Andelskassepris er gået til nyt køkkenudstyr hos Åben Skole Lysabild

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en forskel i deres lokalsamfund. Den 31. december 2018 er det sidste chance for at nominere kandidater.

”I Åben skole-gruppen er vi meget glade for prisen. Det er selvfølgelig altid rart at få anerkendelse for det frivillige arbejde, vi laver, men prisen har også gjort os alle mere bevidste om, at vi er en del af et unikt fællesskab. Det gælder ikke kun styregruppen, men alle, der deltager i vores ugentlige fællesspisninger. Det giver et stærkt sammenhold, og det var jo derfor, vi startede det op for 21 år siden. Så det er vi meget stolte af.”

Det siger Erling Junker, som på Andelskassens aktionærmøde i Augustenborg i marts 2018 modtog en af bankens Sammen kan vi mere-priser på 15.000 kr. på vegne af Åben Skole Lysabild.

Åben Skole Lysabild samler hver torsdag fra oktober til april lokalbefolkningen til fællesspisning. Udover de sociale aspekter i arrangementet har idéen fra starten været at give forskellige foreninger, skoleklasser m.m. mulighed for at profilere sig i lokalsamfundet samt give dem mulighed for at tjene penge til klubkassen.

Initiativet er stille og roligt vokset over årene, og tilslutningen har aldrig været større, end den er i disse år. I øjeblikket er der således over 100 faste tilmeldte, og initiativet er efterhånden blevet et unikt samlingspunkt for folk i alle aldre i lokalsamfundet.

”Den uvurderlige indsats, som massevis af lokale ildsjæle hver eneste dag yder, er med til at gøre det endnu bedre at bo og leve rundt omkring i Danmark. Disse ildsjæle fortjener at blive anerkendt og belønnet for deres store engagement, for vi ved, hvor afgørende deres indsats er for at holde gang i hjulene der, hvor de bor. Derfor håber jeg, at rigtig mange borgere i lokalsamfundet har lyst til at indstille en eller flere af de ildsjæle, som vi alle sammen kender, til enten en Andelskassepris eller Sammen kan vi mere-prisen,” siger Jan Pedersen, som er adm. direktør i Danske Andelskassers Bank.

På spørgsmålet om, hvad Åben Skole Lysabild har brugt de 15.000 kr. til, er svaret, at ikke alle pengene er brugt endnu, men resten er mere eller mindre øremærket. ”Vi har allerede investeret en del af pengene i køkkenudstyr, der gør det lidt nemmere for de mange forskellige "kokke", der laver mad til over 100 deltagere hver torsdag. Derudover har vi snakket med Landsbyrådet og skolen om, at vi i fællesskab investerer i nye borde og stole. Vi synes, det dejligt og vigtigt, at Andelskassen uddeler disse priser til frivillige ildsjæle, der gør en stor indsats for lokalsamfundet, og at banken dermed støtter op om lokale fællesskaber,” slutter Erling Junker.

Kandidater kan indstilles frem til nytår
Man indstiller sine kandidater til Andelskasse- og Sammen kan vi mere-priserne via Andelskassens hjemmeside www.andelskassen.dk.

Sidste frist for indstilling af kandidater er mandag den 31. december 2018.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank A/S, tlf. 87 99 30 33 / 23 72 55 70 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Andelskassepris-penge er gået til øget markedsføring overfor turister og aktiviteter for ensomme unge21.12.2018 13:52Pressemeddelelse

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken for fjerde gang Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. Priserne går til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en vigtig forskel i deres lokalsamfund. I 2018 var Hertugbyens Udviklingsforum og Ventilen Sønderborg blandt prismodtagerne. Her fortæller de, hvad de har brugt pengene til.

Martin Outzen ansat som ny kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus7.12.2018 09:09Pressemeddelelse

25-årige Martin Outzen er pr. 1. oktober ansat som kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus. Han kommer fra en stilling som kunderådgiver i Andelskassen i Sønderborg, hvor han har været i knap 5 år. Martin bor i Aarhus, hvor en stor del af hans fritid går med at være fodbolddommer i 2. division. Derudover bliver fritiden brugt på venner, familie og squash. ”Beslutningen om at rykke teltpælene op og flytte fra Sønderborg til Aarhus var let, for der lå en fantastisk spændende udfordring og ventede på mig i Aarhus filial, som jeg ikke kunne sige nej til. Det er en filial, som har en klar målsætning om, at den skal vokse og blive langt mere synlig i Aarhus, og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, da både fagligheden, humøret og stemningen altid er helt i top blandt medarbejderne, og det er selvfølgelig også noget, vores kunder lægger mærke til og kan lide. Jeg er glad for at være blevet en del af holdet i Aarhus og den spændende rejse, vi sammen skal ud på”, siger Martin Outzen. Fr

Danske Andelskassers Bank: Resultat for Q3 2018 langt bedre end sidste år21.11.2018 13:15Pressemeddelelse

Danske Andelskassers Bank A/S har netop offentliggjort regnskabet for 1.-3. kvartal 2018. Igen kan banken præsentere et flot resultat, denne gang på 106,1 mio. kr., hvilket er hele 45 % bedre end i samme periode sidste år. Færre nedskrivninger og en stigning i bankens netto rente- og gebyrindtægter er de primære årsager til det gode resultat, som banken betegner som ’tilfredsstillende’.