Patientforeningsformænd undlader at deltage i debatter på Folkemødet

Formændene for Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse kommer ikke til at deltage i debatter på Folkemødet, som er sponsoreret af medicinalindustrien. Det sker, fordi krav om registrering kan få det til at fremstå som om, de som læger er i et afhængighedsforhold til industrien. Reglerne betyder, at læger har sværere ved at deltage med kritiske synspunkter overfor industrien.

Formand Dorthe Gylling Crüger, Kræftens Bekæmpelse, og formand Anne Kaltoft, Hjerteforeningen, er begge læger. En ny og markant strammere tolkning af habilitetsreglerne for lægers tilknytning til industrien kræver, at de – i lighed med andre læger – skal lade sig registrere, hvis de optræder i debatter, der er arrangeret af medicinalindustrien.

Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen er repræsenteret ved en stribe debatter på Folkemødet og har set frem til denne spændende dialog mellem de mange aktører på sundhedsområdet. Begge organisationer finder det vigtigt at møde alle i en åben debat om sundhedsvæsenet og sygdomsbekæmpelsen i Danmark.

Men de to formænd ønsker – som mange andre læger i Danmark - ikke at fremstå i et register som om, de som læger har et afhængighedsforhold til industrien.

- Hvis man har de her regler, bør de gælde for alle – både læger, politikere, embedsmænd og tilsvarende nøglepersoner. Ellers er det kun lægerne, der i realiteten udelukkes fra at deltage i debatten, siger Dorthe Gylling Crüger, formand for Kræftens Bekæmpelse.

- Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse finder, at man fremadrettet bør overveje, hvordan lægerne kan få mulighed for at gå i dialog med industrien. Ofte har vi som læger jo de faglige kritiske spørgsmål. Og de synspunkter skal høres, uden at vi mistænkeliggøres. Det er ikke demokratisk, og i sidste ende kan det skade de patienter, vi ønsker at hjælpe, siger Anne Kaltoft, formand for Hjerteforeningen.

Claus Fahrendorff
Pressechef i Kræftens Bekæmpelse

Ny stor undersøgelse kortlægger senfølger hos overlevere efter kræft i ungdommen29.6.2018 17:06pressemeddelelse

Behandling af kræft bliver hele tiden bedre, og flere overlever sygdommen. Derfor bliver det mere og mere vigtigt at have fokus på, hvordan man får et godt liv efter sygdommen. Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse kortlægger nu, i den største undersøgelse af sin slags til dato, hvilke senfølger tidligere kræftpatienter har risiko for at få i form af sygdomme der rammer kroppens hormonsystemer. Det er viden som kan bruges til at opdage senfølgerne tidligt og måske mindske omfanget.

Ny forskning: Sådan virker lægemiddel mod arvelig kræft27.6.2018 19:09pressemeddelelse

Kræftmedicin mod blandt andet arvelig bryst- og æggestokkræft er effektivt – men ikke af den grund man hidtil har troet. Det viser ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse som samtidig giver en ny forklaring på helt grundlæggende processer under celledeling. Det er viden, som i fremtiden måske kan føre til bedre behandlinger mod en række kræftsygdomme. Resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift, Nature.