Patent- og Varemærkestyrelsen kopierer Mia Wagner i ny kampagne
Ved første øjekast ser og hører du iværksætter og investor Mia Wagner. Med et direkte blik på kameraet fortæller hun en hemmelighed. Der er bare en lille hage ved det. Det er slet ikke Mia Wagner.
I en ny kampagne har Patent- og Varemærkestyrelsen med deepfake-teknologi, der er en form for kunstig intelligens, kopieret den kendte iværksætter og investor for at sætte fokus på, hvorfor det kan være livsvigtigt som virksomhed at tage stilling til patenter, varemærker og designrettigheder.
Det sker, fordi teknologien udvikler sig i rasende fart, og vi i dag lever i en verden, hvor alt nemt kan kopieres. Alligevel beskytter alt for få virksomheder deres forretning med rettigheder. Ifølge en ny analyse, udarbejdet for Patent- og Varemærkestyrelsen, bruger kun 12 procent af danske iværksættere og små virksomheder immaterielle rettigheder, og det kan få negative konsekvenser.
”Coronakrisen har for alvor presset virksomheder til at tænke nyt. Men det kan vise sig at være skønne spildte kræfter, fordi mange ikke er bevidste om, at vi lever i en verden, hvor alt kan kopieres. Med kampagnen forsøger vi at vise, hvor let det er at blive snydt af en kopi, og det skal gerne være en øjenåbner for mange iværksættere og små virksomheder. De beskytter nemlig ikke deres forretning med rettigheder, som store virksomheder gør. Det kan meget vel koste værdifuld omsætning, omdømme og dermed medarbejdere,” siger Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Kopivarer har ikke alene konsekvenser for den enkelte virksomhed, men også for samfundet. Tal fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, viser, at 11 forskellige sektorer årligt mister 4,2 procent af det direkte salg i Danmark på grund af kopivarer. Det svarer til 6,17 milliarder kroner i tabt salg for virksomhederne og knap 4000 tabte arbejdspladser i Danmark.
”Vi står overfor en teknologisk udvikling og en øget international konkurrence, der vender op og ned på vilkårene for danske virksomheder. Iværksættere og små virksomheder er vigtige for dansk økonomi, og det er afgørende, at de får de bedste betingelser for at gøre deres handlekraft til en kommerciel succes. Uden rettigheder kan ikke alene virksomhederne blive ramt hårdt på bundlinjen, men også dansk økonomi, eksport og velfærd,” siger direktør for markeder hos Dansk Erhverv, Betina Hagerup.
De små virksomheder er blandt andet udfordret, fordi de har et lavt kendskab til rettigheder. Analysen fra Patent- og Varemærkestyrelsen viser, at mere end 60 procent af de små virksomheder i dag kun har et lavt eller intet kendskab til immaterielle rettigheder. Ifølge investor og iværksætter Mia Wagner handler rettigheder om meget mere end at beskytte sin idé. Det handler også om at styrke sin forretning.
”Som investor er jeg meget optaget af, om man har taget stilling til sine rettigheder. Man skal kunne vise, at man har gjort sit hjemmearbejde. At man er foran. For som verden udvikler sig lige nu, er der ikke langt fra succes til fiasko, så det handler om at have styr på sine ting. Rettigheder kan ikke alene beskytte en virksomhed mod kopister, men kan også være forudsætningen for vækst og skalering,” siger Mia Wagner.
Kampagnen ”Beskyt dig selv. Beskyt din idé” skal øge iværksættere og små danske virksomheders kendskab til immaterielle rettigheder som patenter, varemærker og designrettigheder.
Se kampagnefilmen her.
Fakta: Analyse af iværksættere og små virksomheders brug af immaterielle rettigheder (IPR)
Patent- og Varemærkestyrelsen står bag en ny analyse, der viser:
- 12 pct. af iværksættere og små virksomheder benytter sig af IPR
- 36 pct. har slet ikke kendskab IPR
- 28 pct. har lavt kendskab til IPR
- 57 pct. af de virksomheder med rettigheder bruger IPR til at undgå kopiering
Analysen bygger på en bred spørgeskemaundersøgelse blandt iværksættere og små virksomheder i Danmark med op til 46 ansatte. 2.566 virksomheder har besvaret spørgeskemaundersøgelsen.
Se sammenfatning af analysen her.
Fakta: Sådan fungerer deepfake-teknologien
Deepfakes er manipulation af lyd og video ved hjælp af kunstig intelligens. Ved at manipulere allerede eksisterende video og lyd kan man med deepfakes skabe situationer, der aldrig har fundet sted. Deepfake-teknologien bruger typisk ansigtsgenkendelse og genskaber folks stemme og ansigt ved at indsamle allerede eksisterende fotos og lydoptagelser.
Softwaren bag deepfakes kan gennem mange små trin tegne et falsk billede fx af en person. Den bruger maskinlæring og kunstig intelligens til at bestemme, hvordan bestemte funktioner af en person ser ud som fx øjne, næse, kinder, hage, fordybninger, vipper, rynker, hudfarve mv. Når det er lært, kan softwaren tegne et nyt billede af personen med alle ansigtsegenskaberne og applikere dette billede på en anden person.
Kilde: Copenhagen Visual Effects
Fakta: Tal fra EUIPO, der viser tabt omsætning og arbejdspladser
- 11 forskellige sektorer mister årligt 4,2 procent af det direkte salg i Danmark på grund af kopivarer.
- Det svarer til 6,17 milliarder kroner i tabt salg for virksomhederne og knap 4000 tabte arbejdspladser i Danmark.
Læs mere her
Fakta: Brug af rettigheder giver en række fordele
- Rettigheder giver eneret til at udnytte din idé
Har en virksomhed et patent, betyder det, at andre ikke kan producere eller sælge deres opfindelse uden at indgå en aftale med den pågældende virksomhed. Har en virksomhed et varemærke, betyder det, at de har eneret til fx deres navn eller andre kendetegn, som virksomhedens kunder genkender dem på. Det kan forhindre andre i at snylte eller underminere det image, virksomheden opbygger gennem årene. - Rettigheder kan stoppe ulovlige kopier og efterligninger
En virksomhed kan bruge deres rettighed til at forhindre efterligninger og konkurrenter, der kopierer deres brand eller opfindelse. Med et registreret varemærke eller et patent står virksomheden væsentligt stærkere, hvis der opstår en konflikt. - Rettigheder gør det nemmere at tiltrække investorer
En rettighed kan synliggøre værdien af en virksomheds opfindelse eller brand. På den måde kan virksomheden lettere tiltrække kapital til at udvikle forretningen.
Læs mere på dkpto.dk.
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tlf:20 76 92 08tiht@dkpto.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Store regionale forskelle på dansk innovation19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder i hovedstadsregionen bidrager mest til, at Danmark kan fastholde europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger per mio. indbyggere sidste år, mens Region Midtjylland taber terræn. Region Nordjylland er den region, der i år står bag den største stigning med næsten 17 procent flere patentansøgninger end året før fra virksomheder i regionen.
Dansk innovation indtager topplacering19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Novozymes, Vestas og Novo Nordisk har leveret største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger sidste år. Københavns Universitet er i år med på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark.
Patentordning er populær hos danske virksomheder5.12.2023 08:22:26 CET | Pressemeddelelse
166 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres ide. En af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Aalborg-virksomheden Cortex, der laver apparater til hudanalyser.
Sådan undgår du kopivarer og får ægte ferieminder med hjem5.7.2023 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
For mange danskere byder sommeren på rejser til udlandet, og som regel bruger vi en del penge på at shoppe. Billige mærkevarer kan være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Derfor giver Patent- og Varemærkestyrelsen fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien.
Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer12.6.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danske unge mellem 15 og 24 år mener, at det er acceptabelt at købe kopivarer, og næsten hver tredje har helt bevidst selv købt forfalskede varer. ”Det er nogle opsigtsvækkende tal,” siger Patent- og Varemærkestyrelsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum