Patent- og Varemærkestyrelsen

Patent- og Varemærkestyrelsen kopierer Mia Wagner i ny kampagne

Del

Med den nyeste deepfake-teknologi har Patent- og Varemærkestyrelsen i en ny kampagne skabt en tro kopi af den kendte, danske iværksætter og investor, Mia Wagner. Kampagnen skal være en øjenåbner for, at vi i dag lever i en verden, hvor alt kan kopieres – og at det allerede har konsekvenser for danske arbejdspladser.

Patent- og Varemærkestyrelsen har kopieret invester og iværksætter Mia Wagner med deepfake-teknologi, der er en form for kunstig intelligens. Foto til fri afbenyttelse.
Patent- og Varemærkestyrelsen har kopieret invester og iværksætter Mia Wagner med deepfake-teknologi, der er en form for kunstig intelligens. Foto til fri afbenyttelse.

Ved første øjekast ser og hører du iværksætter og investor Mia Wagner. Med et direkte blik på kameraet fortæller hun en hemmelighed. Der er bare en lille hage ved det. Det er slet ikke Mia Wagner.

I en ny kampagne har Patent- og Varemærkestyrelsen med deepfake-teknologi, der er en form for kunstig intelligens, kopieret den kendte iværksætter og investor for at sætte fokus på, hvorfor det kan være livsvigtigt som virksomhed at tage stilling til patenter, varemærker og designrettigheder.

Det sker, fordi teknologien udvikler sig i rasende fart, og vi i dag lever i en verden, hvor alt nemt kan kopieres. Alligevel beskytter alt for få virksomheder deres forretning med rettigheder. Ifølge en ny analyse, udarbejdet for Patent- og Varemærkestyrelsen, bruger kun 12 procent af danske iværksættere og små virksomheder immaterielle rettigheder, og det kan få negative konsekvenser.

”Coronakrisen har for alvor presset virksomheder til at tænke nyt. Men det kan vise sig at være skønne spildte kræfter, fordi mange ikke er bevidste om, at vi lever i en verden, hvor alt kan kopieres. Med kampagnen forsøger vi at vise, hvor let det er at blive snydt af en kopi, og det skal gerne være en øjenåbner for mange iværksættere og små virksomheder. De beskytter nemlig ikke deres forretning med rettigheder, som store virksomheder gør. Det kan meget vel koste værdifuld omsætning, omdømme og dermed medarbejdere,” siger Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Kopivarer har ikke alene konsekvenser for den enkelte virksomhed, men også for samfundet. Tal fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, viser, at 11 forskellige sektorer årligt mister 4,2 procent af det direkte salg i Danmark på grund af kopivarer. Det svarer til 6,17 milliarder kroner i tabt salg for virksomhederne og knap 4000 tabte arbejdspladser i Danmark.

”Vi står overfor en teknologisk udvikling og en øget international konkurrence, der vender op og ned på vilkårene for danske virksomheder. Iværksættere og små virksomheder er vigtige for dansk økonomi, og det er afgørende, at de får de bedste betingelser for at gøre deres handlekraft til en kommerciel succes. Uden rettigheder kan ikke alene virksomhederne blive ramt hårdt på bundlinjen, men også dansk økonomi, eksport og velfærd,” siger direktør for markeder hos Dansk Erhverv, Betina Hagerup.

De små virksomheder er blandt andet udfordret, fordi de har et lavt kendskab til rettigheder. Analysen fra Patent- og Varemærkestyrelsen viser, at mere end 60 procent af de små virksomheder i dag kun har et lavt eller intet kendskab til immaterielle rettigheder. Ifølge investor og iværksætter Mia Wagner handler rettigheder om meget mere end at beskytte sin idé. Det handler også om at styrke sin forretning.

”Som investor er jeg meget optaget af, om man har taget stilling til sine rettigheder. Man skal kunne vise, at man har gjort sit hjemmearbejde. At man er foran. For som verden udvikler sig lige nu, er der ikke langt fra succes til fiasko, så det handler om at have styr på sine ting. Rettigheder kan ikke alene beskytte en virksomhed mod kopister, men kan også være forudsætningen for vækst og skalering,” siger Mia Wagner.   

Kampagnen ”Beskyt dig selv. Beskyt din idé” skal øge iværksættere og små danske virksomheders kendskab til immaterielle rettigheder som patenter, varemærker og designrettigheder.

Se kampagnefilmen her.

Fakta: Analyse af iværksættere og små virksomheders brug af immaterielle rettigheder (IPR)
Patent- og Varemærkestyrelsen står bag en ny analyse, der viser:

  • 12 pct. af iværksættere og små virksomheder benytter sig af IPR

  • 36 pct. har slet ikke kendskab IPR

  • 28 pct. har lavt kendskab til IPR

  • 57 pct. af de virksomheder med rettigheder bruger IPR til at undgå kopiering

Analysen bygger på en bred spørgeskemaundersøgelse blandt iværksættere og små virksomheder i Danmark med op til 46 ansatte. 2.566 virksomheder har besvaret spørgeskemaundersøgelsen.

Se sammenfatning af analysen her.

Fakta: Sådan fungerer deepfake-teknologien
Deepfakes er manipulation af lyd og video ved hjælp af kunstig intelligens. Ved at manipulere allerede eksisterende video og lyd kan man med deepfakes skabe situationer, der aldrig har fundet sted. Deepfake-teknologien bruger typisk ansigtsgenkendelse og genskaber folks stemme og ansigt ved at indsamle allerede eksisterende fotos og lydoptagelser.

Softwaren bag deepfakes kan gennem mange små trin tegne et falsk billede fx af en person. Den bruger maskinlæring og kunstig intelligens til at bestemme, hvordan bestemte funktioner af en person ser ud som fx øjne, næse, kinder, hage, fordybninger, vipper, rynker, hudfarve mv. Når det er lært, kan softwaren tegne et nyt billede af personen med alle ansigtsegenskaberne og applikere dette billede på en anden person.

Kilde: Copenhagen Visual Effects

Fakta: Tal fra EUIPO, der viser tabt omsætning og arbejdspladser

  • 11 forskellige sektorer mister årligt 4,2 procent af det direkte salg i Danmark på grund af kopivarer.

  • Det svarer til 6,17 milliarder kroner i tabt salg for virksomhederne og knap 4000 tabte arbejdspladser i Danmark.

Læs mere her

Fakta: Brug af rettigheder giver en række fordele

  • Rettigheder giver eneret til at udnytte din idé
    Har en virksomhed et patent, betyder det, at andre ikke kan producere eller sælge deres opfindelse uden at indgå en aftale med den pågældende virksomhed. Har en virksomhed et varemærke, betyder det, at de har eneret til fx deres navn eller andre kendetegn, som virksomhedens kunder genkender dem på. Det kan forhindre andre i at snylte eller underminere det image, virksomheden opbygger gennem årene.

  • Rettigheder kan stoppe ulovlige kopier og efterligninger
    En virksomhed kan bruge deres rettighed til at forhindre efterligninger og konkurrenter, der kopierer deres brand eller opfindelse. Med et registreret varemærke eller et patent står virksomheden væsentligt stærkere, hvis der opstår en konflikt.

  • Rettigheder gør det nemmere at tiltrække investorer
    En rettighed kan synliggøre værdien af en virksomheds opfindelse eller brand. På den måde kan virksomheden lettere tiltrække kapital til at udvikle forretningen. 

Læs mere på dkpto.dk.

Kontakter

Billeder

Patent- og Varemærkestyrelsen har kopieret invester og iværksætter Mia Wagner med deepfake-teknologi, der er en form for kunstig intelligens. Foto til fri afbenyttelse.
Patent- og Varemærkestyrelsen har kopieret invester og iværksætter Mia Wagner med deepfake-teknologi, der er en form for kunstig intelligens. Foto til fri afbenyttelse.
Download
Download

Vedhæftede filer

Information om Patent- og Varemærkestyrelsen

Patent- og Varemærkestyrelsen
Helgeshøj Allé 81
2630 Taastrup

43 50 80 00https://www.dkpto.dk/

Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser. 

Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen

Dansk taskeproducent taber kopisag: Beskyttelsen var ikke god nok25.8.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Selvom det kan være svært at se forskel på de to taskers design, så var det ikke nok for den danske designproducent, Depeche, at få medhold i retten. Hvis en krænkelsessag skal holde i retten, kan det være afgørende at have sit design registreret. Det erfarer Depeche, nu hvor Sø- og Handelsretten har afgivet dom i en sag om krænkelse af virksomhedens taskedesign, Depeche Crossover.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum