Pas på ryggen, når foråret lokker til havearbejde

For mange haveejere er foråret lig med havearbejde. Men det kan også betyde ømme rygge og endda rygskader. Fysioterapeut og osteopat Michael Andersen giver gode råd til at undgå rygskader under havearbejde.

Efter en lang vinter med coronapandemi, hvor vi har været mere inaktive end nogensinde før, skal vi passe ekstra godt på ryggen, når vi kaster os over køkkenhaven og de store havekrukker, siger Michael Andersen.

Hvert år modtager vi i vores klinikker flere henvendelser fra folk med rygsmerter, der er opstået i forbindelse med havearbejde. Det er typisk fordi, man har stået eller siddet foroverbøjet ved et bed i lidt for lang tid, eller fordi man har løftet en tung havekrukke.

Ifølge Michael Andersen er planlægning én af nøglerne til at komme godt i gang med havearbejdet uden skader. Her er tre grundprincipper, som kan være en hjælp:

Start langsomt ud: Det vigtigste princip er at starte langsomt ud. Det kan fx være en god idé at starte med en halv times arbejde ad gangen, hvorefter man langsomt bygger op. På den måde vænner vævet i ryggen sig til den øgede belastning.

Varm op: Opvarmning behøver ikke være løb på stedet og vejrmøller med armene. I forhold til havearbejde kan det handle om at planlægge sin dag i haven, så man starter med de mindre fysisk krævende opgaver.

Skift arbejdsstilling: Det kan være en god idé at have flere forskellige projekter i gang, så man har mulighed for at skifte arbejdsstilling undervejs.

At blive øm efter nogle timers arbejde i haven er helt naturligt, og det er sundt for kroppen. Men hvis smerterne er vedvarende og gør det vanskeligt at udføre simple gøremål som at bukke sig ned eller rejse sig fra stolen, kan det være tegn på overbelastning.

"Skader i forbindelse med havearbejde ser vi oftest hos personer, som i forvejen har tendens til rygsmerter. Det er derfor ekstra vigtigt, at man tager sine forholdsregler og undgår de aktiviteter, der kan belaste ryggen unødigt," siger Michael Andersen.

Havearbejde kan være sundt for krop og sjæl, så længe man passer på ryggen og følger de gode råd fra fysioterapeut og osteopat Michael Andersen.

Michael Andersen har over 15 års erfarings som behandler og er ejer af klinikkerne Osteopaterne Skanderborg & Horsens – www.osteopaterne.nu

Hvordan vælger jeg den bedste badmintonketcher?15.3.2024 12:03:16 CET | Pressemeddelelse

Badminton er en sjov, intens og udfordrende sport, hvor man skal kombinere hurtige bevægelser med teknik og slagkræft. Selv den dygtigste badmintonsspiller er kun lige så god som hans ketcher. Derfor er der meget, som du skal tænke over, før du vælger det rigtige redskab. Selvom ketcherne ser meget ens ud, så kan de hver og især noget forskelligt. Nogle er designet til offensive spillestiler, andre er designet til at levere kraftfulde smags, nogle er gode til boldkontrol og meget andet. Derfor er der meget, som du skal overveje, før du køber din nye ketcher. Derfor hjælper vi dig på vej i denne artikel. Læs mere om, hvilke ting du skal kigge efter, når du køber en ny ketcher. Et fleksibelt skaft Det første du skal kigge på er skaftet på din badmintonketcher. Der findes forskellige skafte alt afhængig af, hvor garvet en spiller du er. Hvis du for eksempel er begynder, så er det en god ide at vælge et skaft, som er fleksibelt. Et fleksibelt skaft tilpasser sig din svinghastighed, så det

Gennemsigtig Skønhed: Vinduespudserens rolle og vigtigheden af professionel vinduespudsning15.3.2024 11:07:35 CET | Pressemeddelelse