Pas på rottebåren sygdom efter skybrud

Sæsonen for kraftige regnskyl er over os, og det betyder, at man skal være ekstra opmærksom på smitte fra den alvorlige rottesygdom Weils syge, der i værste tilfælde kan være livstruende.

Efter skybrud stiger vandet i kloakkerne, og det øger risikoen for at blive smittet af den rottebårne sygdom Weils syge.

- Hvis du kommer i kontakt med kloakvand, som indeholder urin fra inficerede rotter, kan du blive smittet med sygdommen gennem sår og rifter. Så hvis man arbejder under jorden eller på anden vis er i kontakt med kloakvand, skal man være ekstra påpasselig nu, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Husk hygiejnen og dæk rifter og sår til
Symptomerne på sygdommen minder om influenza. Men hvis Weils syge ikke bliver behandlet i tide, kan den skade lever og nyrer og i værste tilfælde være livstruende. Dansk Byggeri opfordrer derfor de virksomheder, hvis medarbejdere arbejder under jorden, til at informere dem om sygdommen og hjælpe med at forebygge smitte.

- Hvis du arbejder i en kloak, er den bedste forebyggelse at have helt styr på hygiejnen. Du bør bruge handsker og vaske hænder, når du er færdig med arbejdet. Hvis du har sår eller rifter, bør du også undgå at have bar hud, når du er i kontakt med kloakvand, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Du skal kontakte din læge, hvis du har den mindste mistanke om at være smittet med Weils syge.

Arbejdsmiljøchef i Dansk Byggeri Mette Møller Nielsen, telefon 22 45 47 72
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.