Pas på: I dag starter en af årets værste måneder.

Indbrudstyvene kan have kronede dage i sommerferien. Forbered dit hjem, så du ikke bliver del af en kedelig statistik

1. juli markerer - udover sommerferie for de fleste børnefamilier - også den tid på året, hvor danskerne oplever flest indbrud. Det viser tal fra Codan Forsikring. Faktisk er der i juli måned en stigning i indbrud på 20 procent i forhold til resten af året.

"Det er klart, at det hænger sammen med, at juli er en måned, hvor flere ikke er hjemme på grund af sommerferie. Men det er så også der, man skal være ekstra påpasselig med, hvordan man efterlader sin bolig. Det er ikke særlig sjovt at komme solbrændt og afslappet hjem fra ferie og så blive mødt af et hjem, der er blevet gennemrodet og ødelagt af udefrakommende" siger Henrik Bundgaard, der er Skadedirektør i Codan Forsikring.

Et indbrud handler ikke kun om, at man får stjålet eller ødelagt sine ting. De fleste genstande kan erstattes, hvis man har en forsikring, der dækker. Men følelsen af at nogen har gået rundt i ens hjem og har rodet alt igennem, kan nærmest være et overgreb oveni, lyder det fra Skadedirektøren.

"Når vi taler med vores kunder, siger de, at det næsten er det værste. At nogen har gået rundt og kigget i ens allermest private ting. Især fordi man ikke kan lade være med at tænke på, om tyvene kunne finde på at vende tilbage, eller om de måske har haft overvåget huset i en periode. Der er mange tanker, der melder sig efterfølgende, og det er meget utrygt" lyder det fra Henrik Bundgaard.

Da Corona-epidemien har holdt mange folk hjemme i det seneste år, så indstiller Henrik Bundgaard til, at man tænker sig ekstra godt om, inden man tager på ferie. Denne sommer kan nemlig godt ende med at slå rekorder i indbrud i de danske hjem.

"Indbrudstyvene har længe haft svære arbejdsbetingelser, og de står på spring for at slå til mod ubeskyttede huse. Derudover har mange danskere været vant til at holde døre og vinduer åbne, fordi der har været nogen hjemme hele tiden. Så man skal altså lige tænke sig ekstra om, inden man pakker kufferten og forlader hjemmet i en længere periode, lyder det.

Codans kunder i Region Hovedstaden oplever i gennemsnit 40% flere indbrud sammenlignet med resten af landet. Sammenlignet med Region Nordjylland, som er den region, der har færrest indbrud pr. kunde, er der dobbelt så mange indbrud i Region Hovedstaden.

Her er en række gode råd til at forebygge indbrud i hjemmet hen over sommerferien:

• Tilslut et tænd-og sluk ur (gerne vilkårligt), så det ser ud som om, der er nogen hjemme om aftenen.
  • Man efterlader typisk et rent og pænt hjem, når man tager på ferie. Men faktisk er det en dårlig ide. For jo mere et hjem ser beboeligt ud, jo større er chancen for at tyven tror, at husets beboere kan være lige om hjørnet. Så lad endelig også haveredskaber og legetøj ligge i haven.
  • Lås alle døre og tjek at alle hasper er sat på vinduerne.
  • Indbrudstyve lurer ofte ind ad vinduerne for at se, om der står åbenlyse ting fremme, som er værd at stjæle. De går bl.a. efter designmøbler, designlamper, elektronik, smykker og kunst.
  • Allier dig med naboerne. Aftal at I holder øje med hinandens hjem, tømmer postkasser for hinanden og for husejere, fylder hinandens skraldespande op. Alt der ser beboeligt ud, virker afskrækkende for en indbrudstyv.
  • Få en alarm. Så har du meget færre bekymringer, når du ligger i strandkanten og bygger sandslotte med dine børn.
  • Undlad at fremhæve på sociale medier, at du opholder dig på din rejsedestination. Det er fristende at gøre vennerne lidt misundelige, men tyvene kan følge med, hvis din profil er åben.

Skulle uheldet alligevel være ude:

• Sørg for at have dokumentation for dine ting. Tag gerne fotografier af møbler og værdigenstande og husk at gemme kvitteringer for større indkøb.
  • Udform en inventarliste over værdifulde ting med beskrivelser, serienumre, priser mv. Husk at gemme kopi af din dokumentation hos familie eller venner

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er i dag 50% ejet af den canadiske forsikringskoncern Intact Financial Corporation og 50% ejet af Tryg A/S. Læs mere om Codan på www.codan.dk

Hver fjerde sommerhusejer har haft en vejrskade det seneste år30.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Corona har fået sommerhussalget til at stige voldsomt. Men med sommerhuskøbene følger ikke kun frisk luft, sand under fødderne og en sikker ferielokation. Udover de seneste ugers kraftige regnskyl, viser en ny undersøgelse lavet for Codan nemlig, at hver fjerde danske sommerhusejer har haft en vejrskade på deres sommerhus inden for det seneste år. Og det er langt flere end blandt normale boligejere. Det bekymrer skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, da det i sidste ende kan få betydning for sommerhusets værdi.

Pas på dig selv i haven: Her er sommerens skøreste skader28.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er sommerferie, og vi har masser af tid i haven og sammen med vores børn. Men der er grund til at være opmærksom, når man går i gang med havearbejdet eller låner børnenes legetøj. Når sommerferien begynder, lægger danskerne sig ikke blot i en solseng eller på et håndklæde i strandkanten og slapper af. Mange benytter også lejligheden til at forskønne haven eller blander sig lidt uheldigt i børnenes leg, oplever Codan Forsikring. "Vi kan godt mærke, at der er gået sommer i den i forhold til de skader, som folk ringer ind med i øjeblikket," siger skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, med et glimt i øjet, "Det gode vejr har naturligt nok fået danskerne ud i haven, men tid i haven kan godt være farlig og resultere i nogle skader, som man måske ikke umiddelbart havde forestillet sig," lyder det. Det udsagn bakker Charlotte Rahbek, som er ledende oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital, op om. "Når det er godt vejr, bruger danskerne mere tid udenfor og i deres haver. Udover det bringe

Vil du udleje dit sommerhus eller bolig? Det kan blive en dyr fornøjelse7.7.2021 07:53:52 CEST | Pressemeddelelse

Er du blandt de mange danskere, som igen i år holder sommerferie indenfor Danmarks grænser og har booket et sommerhus eller en ferielejlighed? Eller måske udlejer du selv? Så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan du er dækket. Det har nemlig stor betydning for din forsikringsdækning, hvorvidt du låner eller udlejer din bolig, og om du gør det gennem en udlejningsportal eller på egen hånd.

8 ud af 10 skader i transportbranchen er under selvrisikoen: Peder Olsen og Søn fra Odense sparede 600.000 kr. på forebyggelse på kun ét år30.6.2021 09:37:49 CEST | Pressemeddelelse

Meget få virksomheder i transportbranchen arbejder struktureret med at forebygge små og mellemstore skader på deres køretøjer. Men det er der god grund til at lave om på, mener Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan Danmark. Der er nemlig rigtig mange penge at spare i at undgå de småskader, der ligger under selvrisikoen. En af de virksomheder, der har oplevet effekten af forebyggelse, er Peder Olsen og Søn fra Odense. På kun ét år reducerede de antallet af skader med 60 procent svarende til mere end en halv million kroner på bundlinjen.