Pas på i bilen - en lille hund kan veje som en hest

Det er ikke et lovkrav i Danmark, at hunde skal være fastspændt eller i bur under bilkørsel, men de færreste tænker over, hvor farlig last en løs hund i bilen egentlig er.

De kommende ugers ekstra feriedage er for mange ensbetydende med familieudflugter, hvor også familiens firbenede ven følger med. En sikkerhedssele eller et bur til hunden gør køreturen markant mere sikker. Selv en lille hund på 6 kg kan ramme forruden eller de foransiddende med en vægt, der svarer til langt over 700 kg, hvis man kolliderer med 90 kilometer i timen.

- Har man både børn og en mindre hund, synes børnene ofte at det er hyggeligt, hvis hunden sidder hos dem på bagsædet. Her har det stor betydning, at hunden er fastspændt med en sele under kørslen. Det gælder både hundens og passagerernes sikkerhed , siger Birgitte Ringbæk, presseansvarlig i If Skadeforsikring.

En labrador på 30 kg, der ikke er fastspændt på bagsædet kan ramme med en vægt på 1200 kg, hvis bilen kolliderer eller laver en hård opbremsning ved 50 km/t. Sker det ved 90 km/t svarer vægten til 3840 kg.

Sikkerhedsseler til hunde spændes fast til bilens almindelige selelåse og sikrer, at hunden ikke presses fremad i bilen, hvis uheldet er ude. Selerne fås for mellem 100-250 kr. i de fleste dyrebutikker. Det er bedst, at hunden placeres på bagsædet så man undgår, at den bliver ramt af bilens front airbags ved et eventuelt sammenstød. Ved sammenstød uden brug af hundesele er der desuden risiko for, at en løs hund løber væk og kan blive kørt ned.

Hundesikkerhedsselen er også en fordel ved ind- og udstigning. Her kan der let opstå farlige situationer, hvis hunden smutter ud af bilen og løber ud på vejen, når bildøren åbnes.

Vær opmærksom på svenske regler
De danske regler for transport af dyr handler primært om at sikre dyrenes velfærd, og der findes ikke specifikke regler for hunde. Men If anbefaler sele eller bur af hensyn til både dyr og menneskers sikkerhed.

Går udflugten derimod til Sverige, skal man være opmærksom på forholdsvis skrappe regler for transport af hunde derovre. Man skal indordne sig de svenske regler, når man kører i Sverige, ellers kan man idømmes bøde. Sidder hunden ikke i bur, skal den være fastspændt med sele. Husk desuden at tjekke, at buret opfylder de svenske krav til længde og højde, ligesom der er krav til, at hunden skal kunne ligge ned og vende sig uhindret.

Hunderace Vægt Vægt v/ kollision
med 50 km/t
Vægt v/ kollision
med 90 km/t
Chihuahua 2 kg 80 kg 256 kg
Dansk/svensk gårdhund 6 kg 240 kg 768 kg
Schäfer 30 kg 1200 kg 3840 kg
Grand Danios 65 kg 2600 kg 8320

Kilde: NTF Sverige

Kort om If

If er Nordens største skadeforsikringsselskab og forsikrer det, der er værdifuldt i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. If sørger også for at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 6.800 dygtige medarbejdere, heraf ca. 500 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved, at de vil få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo.

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 6.800 dygtige medarbejdere, heraf ca. 600 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.

Danske bilers dæk skaber farlige situationer på tyske motorveje20.6.2017 09:22pressemeddelelse

Vejhjælperne i Tyskland er fortvivlede over de dårlige dæk mange turister fra Danmark, Sverige og Norge kører på ferie med. Gammel og stiv gummi får dækkene til at briste eller eksplodere ved høj hastighed på motorvejen. Mens vi kører 110 km/t på de skandinaviske veje, er hastigheden ofte betydeligt højere på den tyske Autobahn. Og ved lange stræk i høj fart er de gamle gummidæk ikke modstandsdygtige over for varmen.