Pas på: Fest og fyrværkeri kan være en farlig cocktail

Fyrværkeriulykkerne går især ud over børn og unge. Halvdelen af de alvorlige ulykker rammer tilskuere. Tænk dig godt om - også selvom du bare ser på, lyder rådet fra Forsikringsoplysningen.

Foto: Unsplash

Fyrværkeri er hvert år skyld i, at alt for mange af os kommer til skade nytårsaften. Især raketter og batterier giver alvorlige skader. Sidste år måtte 165 personer en tur på skadestuen - 25 med svære skader. Kun to ud af 12 med alvorlige skader brugte beskyttelsesbriller. Halvdelen af de alvorlige skader var hos tilskuere. To tredjedele af alle skader ramte børn og unge.

- Selvom det ikke kan gøre skaden god igen, så er det en god ide i det mindste at have forsikringerne i orden, hvis uheldet er ude nytårsaften. Både hvis man kommer til skade selv, og hvis man er så uheldig at gøre skade på andre eller deres ting, siger Anja Lintrup Sørensen, chefkonsulent i Forsikringsoplysningen hos F&P.

- Indboforsikringen og ulykkesforsikringen er de vigtige forsikringer. Mangler man dem, så er det bedste råd at gå på forsikringsguiden.dk. Her kan man nemt sammenligne priser og dækninger på forsikringerne, inden man beslutter sig for at købe, siger Anja Lintrup Sørensen.

Tankeløs opførsel og for meget alkohol

Hun fortæller, at der er flere situationer, hvor forsikringerne ikke dækker i forbindelse med fyrværkeri. Det er især i forbindelse med tankeløs opførsel, ulovligt fyrværkeri og for meget alkohol.

- Du får ingen erstatning, hvis du tankeløst håndterer fyrværkeriet forkert og kommer til skade - fx holder en tændt raket i hånden. Det samme gælder, hvis du fyrer ulovligt eller hjemmelavet fyrværkeri af, oplyser Anja Lintrup Sørensen.

Forsikringen siger også stop, hvis skaden sker i forbindelse med fuldskab. Lad andre om at fyre af, hvis du er fuld.

- Hvert år sker der ulykker, fordi fulde personer kaster tændt fyrværkeri efter andre personer eller deres ting. I sådan en situation kan du ikke være sikker på, at din private ansvarsforsikring betaler erstatning til det uskyldige offer. Det risikerer du at skulle betale af egen lomme, siger Anja Lintrup Sørensen.

Gode råd til et sikkert nytår

- Køb kun godkendt fyrværkeri
- Hold dig væk fra hjemmelavet fyrværkeri
- Placer fyrværkeriet sikkert og tænd. Skynd dig væk
- Gå aldrig tilbage til en fuser
- Forsøg aldrig at slukke tændt fyrværkeri
- Brug altid beskyttelsesbriller. Både børn og voksne - også selv om I ser på
- Opbevar aldrig dit fyrværkeri i lommerne
- Kast aldrig med fyrværkeri efter andre
- Lad andre om at fyre af, hvis du er fuld.

25 alvorlige skader sidste år

- Antallet af fyrværkeriulykker er faldet lidt de seneste år – men ikke meget
- I alt blev 165 personer sidste år behandlet efter skader på landets hospitaler
- 25 skader var alvorlige.
- To tredjedele af alle skader var unge under 26 år
- Kun to ud af 12 med alvorlige skader brugte beskyttelsesbriller
- Halvdelen af de alvorlige skader var hos tilskuere
- Raketter og batterier giver flest alvorlige skader.

Kilde: Ulykkes Analyse Gruppen, Odense Universitetshospital

Fyrværkeriulykker (ouh.dk)

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 4191 9101

Foto: Unsplash

F&P: Aftale om stop for modregning er et politisk pletskud21.1.2022 20:12:48 CET | Pressemeddelelse

Regeringen og et flertal bestående af DF, SF, de radikale og Kristendemokraterne gør med aftens aftale op med modregning i folkepension og sociale ydelser til ægtefæller, når arbejdsdygtige danskere tager en ekstra tørn på arbejdsmarkedet. F&P kalder aftalen for et politisk pletskud, som både vil give flere tiltrængte hænder og hoveder til danske virksomheder og det offentlige – og som samtidig styrker lysten til at spare op til alderdommen. Aftalen vil have betydning for flere end 130.000 danskere, vurderer F&P.

F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner7.12.2021 12:01:35 CET | Pressemeddelelse

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.

F&P: Finanslov rammer plet ved at fjerne modregning i pension for corona-knoklen6.12.2021 12:02:16 CET | Pressemeddelelse

Modregning i pensionen er en uhensigtsmæssig økonomisk straf af de mange danskere, som sparer op til alderdommen og samtidig er klar til at yde en ekstra indsats, når samfundet har brug for det. Derfor er der stor ros og opbakning fra forsikrings- og pensionsbranchen til et flertal i Folketinget, som med finansloven fjerner modregning i pensionen for corona-relaterede indtægter i 2022.