Pas på falske Stofa-mails i omløb – forsøger at franarre kontooplysninger

Lige nu er der særligt vellignende phishingmails i omløb, der udgiver sig for at være Stofa i håb om at lokke kontooplysninger ud af kunderne.

I disse dage får Stofa, der er en del af tele- og energikoncernen Norlys, dagligt flere henvendelser fra kunder, der har modtaget særdeles vellignende phishingmails.

”Din faktura fra marts måned 2022 er blevet betalt to gange,” lyder det i mailen, der forsøger at få kunderne til at udlevere deres kontooplysninger. Men det er altså ikke Stofa og Norlys, der er afsender på mailene.

- Vi ville aldrig bede vores kunder om at indtaste deres kontooplysninger på den måde. Har man modtaget en sådan mail, skal man rapportere den som spam i sit mailprogram og slette den, siger Henrik Simonsen, der er direktør for Kundecentrum i Norlys Digital.

De særligt vellignende phishingmails har fået Norlys til at lægge en speak på telefonerne og et opslag på Stofas Facebook-side for at advare kunderne om de falske mails.

Kig på afsender og sprogfejl

Kigger man grundigt på mailen, der er i omløb lige nu, er der flere ting, der afslører, at den ikke er ægte. Når man læser teksten grundigt igennem, får man nemlig øje på flere sproglige fejl. Derudover er mailen sendt fra en adresse, der hedder noreply-8184363606@nomu.tokyo. Er en mail sendt fra Norlys, vil mailadressen altid slutte på enten @stofa.dk eller @norlys.dk.

- Vi oplever desværre af og til phishingforsøg, der misbruger vores brand i forsøget på at franarre folk for eksempel deres kontooplysninger. De mails, vi ser i øjeblikket, er særligt vellignende, og derfor vil vi gerne advare vores kunder mod at hoppe på svindelnummeret. Er kunderne i tvivl, om en mail rent faktisk stammer fra os, er de naturligvis altid velkomne til at kontakte vores kundeservice, siger Henrik Simonsen.

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern med ca. 750.000 andelshavere, 1,7 millioner kunderelationer, 2.800 medarbejdere og over 100 år på bagen.

Som andelsejet selskab ligger det dybt i vores DNA at tage ansvar for mere end os selv. Derfor leverer vi ikke bare fremtidssikrede løsninger til danske hjem og virksomheder. Vi arbejder målrettet for grøn og digital omstilling af hele vores samfund. Og brænder for at skabe fremskridt for både mennesker, lokalmiljø og klima.