EasyPark

Parkering: Så besværligt synes danskerne det er at parkere

Har du prøvet at cirkle forgæves rundt for at finde en parkeringsplads? Så er du ikke alene. Især bilister omkring Hovedstaden og på Sjælland oplever problemer, viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for parkerings-appen EasyPark.

En tredjedel (34 procent) af danskerne synes, at det er blevet mere besværligt at parkere, og 38 procent synes, at der ikke er nok parkeringspladser i den by, hvor de bor. I en undersøgelse blandt 1064 danskere har EasyPark afdækket danskernes holdninger og vaner i forhold til parkering. Og der er plads til forbedring, især i de store byer.

”I mange byer kan vi se, at der er kamp om pladserne på de mest populære tidspunkter. Det kan være lige efter arbejde eller fx weekend-shopping, når mange vælger at køre ind og parkere i samme tidsrum”, siger Bernd Reul, landedirektør for EasyPark i Danmark.

Når man spørger, hvad der irriterer folk mest ved at parkere, fordeler svarene sig sådan på landsplan: 1) at skulle betale for parkering (39 procent), 2) at skulle lede efter en plads (37 procent) og 3) smalle parkeringspladser, hvor det er svært at komme til (27 procent).

I Region Hovedstaden og Region Sjælland ser manglen på parkeringspladser især ud til at genere borgerne. Her angiver hhv. 41 og 42 procent, at det mest irriterende ved parkering er at skulle lede efter en plads.

”Vi forsøger at hjælpe bilisterne hen til de ledige parkeringspladser, bl.a. ved at vise flere P-huse i appen og ved hjælp af ”Find”-funktionen, som viser, hvor det er mest sandsynligt at finde en plads på gadeplan i København og Frederiksberg.” siger Bernd Reul, landedirektør for EasyPark i Danmark.

Corona og smittefare ser ud til at have påvirket danskernes vaner omkring brug af kontanter. Lidt over en tredjedel af danskerne (34 procent) svarer, at pandemien har fået dem til i mindre grad at bruge kontanter, når de betaler. Omkring en femtedel (22 procent) har til gengæld øget brugen af kreditkort, mens en femtedel har øget brugen af mobil-betaling (20 procent).

Sådan svarer danskerne:

Er det blevet sværere for dig at parkere i det seneste år?

Nej

66 procent

Synes du, at der er nok parkeringspladser i din by?

62 procent

Nej

38 procent

Hvad irriterer dig mest ved parkering? (Vælg op til 3 muligheder)

At skulle betale for parkering

39 procent

At lede efter en parkeringsplads

37 procent

Parkeringspladser, som er svære at parkere i

27 procent

Begrænset tid i en parkeringszone

Medtrafikanters dårlige parkeringer

16 procent

Skilte om parkering, som er svære at forstå

13 procent

Besværet med at købe parkeringsbillet

10 procent

At få en parkeringsbøde

6 procent

For få parkerings-garager

4 procent

Svært at finde pladser med opladning

4 procent

Ikke relevant

22 procent

Hvad irriterer dig mest ved parkering? (Top 3 fordelt på regioner)

Region Hovedstaden

32 procent

30 procent

23 procent

Har pandemien ændret din betalingsadfærd?

Mere

Uændret

Mindre

Kontanter

63 procent

Betalingskort

22 procent

76 procent

2 procent

Mobil betaling

20 procent

77 procent

Betaling efter levering

8 procent

89 procent

Trine Jakobsen
tj@kempkjaer.dk

Information om EasyPark

EasyPark

EasyPark Group er en hurtigtvoksende, innovativ europæisk tech-virksomhed, der hjælper bilister med at finde og administrere parkering og opladning af elbiler. Vores teknologi hjælper virksomheder, udbydere og byer med administration, planlægning og styring af parkering i mere end 2.200 byer i 20 lande. Vores arbejde er at gøre livet i byen lettere - en parkeringsplads ad gangen.