Pantstation på vej i Randers

Nu bliver det både lettere og hurtigere for randrusianerne at returnere tomme dåser og flasker med pant. Til maj åbner byens første pantstation. Her kan du aflevere alle dine tomme engangsemballager på en gang og efterfølgende få pengene direkte ind på kontoen

Til foråret får forbrugerne i Randers mulighed for at aflevere deres tomme engangsemballager på en ny og effektiv måde i den kommende pantstation på Ørneborgvej 28.

Med pantstationen tager det kun et øjeblik at aflevere en pantsæk med omkring 100 tomme emballager. Du sparer tid og slipper for fedtede fingre - det er nemt, bekvemt og rigtig godt for miljøet.

Du samler alle dine tomme engangsemballager i en særlig pantsæk, hvor du kan blande dåser, glas og plastflasker. Når sækken er fuld, afleverer du den på pantstationen. Det tager under et minut, og pantpengene finder selv vej til din konto efter højst 10 bankdage.

”De nye pantstationer er udviklet som et supplement til det eksisterende system, hvor vi kun returnerer emballager i butikkerne. Pantstationerne giver endnu en mulighed for at aflevere. De gør det lettere og hurtigere at returnere de tomme flasker og dåser,” siger markedsdirektør Inge Fisker fra Dansk Retursystem A/S, der står bag pantstationen.

Nemt og effektivt

”Vi har udviklet den nye indsamlingsmulighed, fordi vi gerne vil have endnu flere til at returnere de tomme emballager, så materialerne kan blive genanvendt til nye flasker og dåser i stedet for at havne i skraldespanden eller i naturen.”

Dansk Retursystem A/S har testet det nye indsamlingsspor i Høje-Taastrup siden september 2012 og i Horsens siden marts 2013. Begge steder har forbrugerne taget rigtig godt imod pantstationerne.

"I det kommende år bygger vi 11 nye pantstationer rundt om i hele landet. Pantstationerne bliver placeret i forbindelse med indkøb, genbrugspladser eller ved trafikknudepunkter - kort sagt hvor forbrugerne er i forvejen,” forklarer Inge Fisker.

”Målet med projektet er at finde de placeringer, der passer bedst med forbrugernes adfærd, så man fremover har forskellige muligheder for at aflevere de tomme flasker og dåser, når man er på farten."

Markedsdirektør Inge Fisker, Dansk Retursystem, tlf. 4332 3232

Det er nemt at bruge pantstationen. (Illustration: Dansk Retursystem A/S)
”Pantstationen er en helt ny mulighed til dig, der gerne vil aflevere alle dine tomme flasker og dåser på en gang,” siger markedsdirektør Inge Fisker fra Dansk Retursystem A/S. (Foto: Dansk Retursystem A/S)
Pantstationen i Randers får to luger, så to forbrugere kan aflevere pantsække af gangen. (Illustration: Dansk Retursystem A/S)

Dansk Retursystem A/S er en privatejet, non-profit virksomhed, der har eneretten til at drive det danske pant- og retursystem. Vi er sat i verden for at indsamle tomme engangsflasker og dåser og sørge for at emballagerne bliver sendt videre til genanvendelse, så de brugte emballager kan blive smeltet om og fx blive til nye emballager. Det sker i tæt samarbejde med producenter, importører og mellemhandlere af pantbelagte drikkevarer, butikker, kontorer, restauranter, foreninger med mere, som sælger eller overdrager pantbelagte drikkevarer til forbrugeren. Og selvfølgelig borgerne, som afleverer de tomme dåser og flasker igen.