Pantede sig til en el-bil: Vera Vinter fra Ebeltoft er den sidste vinder i Det nationale Pantspil

Der var konfetti og hurraråb i Ebeltoft fredag eftermiddag, da Vera Vinter blev den sidste vinder i Det nationale Pantspil. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen, der er et led i en ny klimakampagne. Klimakampagnen skal skabe opmærksomhed om de 10 pct. pantflasker og -dåser, som ikke bliver afleveret til genanvendelse. Administrerende direktør Lars Krejberg Petersen var med i kulissen for at overraske vinderen med en el-bil.

Da Vera Vinter skulle ned for at aflevere sin pant fredag eftermiddag i Kvickly i Ebeltoft, fornemmede hun, at noget var anderledes. Hun følte, at en medarbejder fra Kvickly kiggede undersøgende på hende, og hun tænkte, at der måtte være noget galt med flaskeautomaten. Da sirenerne så gik i gang, var Vera Vinter sikker på, at maskinen var i stykker. Det strejfede hende slet ikke, at hun netop havde vundet pantspillet.

”Jeg har aldrig vundet noget før, og jeg blev så glad og overrasket” fortæller Vera Vinter, som vandt en Renault Zoe el-bil i seks måneder.

Da Vera havde modtaget præmien af adm. direktør for Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen, kørte hun direkte op til sin mand for at overbringe ham nyheden. ”Jeg vidste slet ikke, hvor jeg skulle gøre af mig selv” griner Vera Vinter.

Hun kører i bil på arbejde hver dag, og det giver derfor god mening for hende med en el-bil.

”Jeg glæder mig til at spare al den benzin. Jeg arbejder på Århus Universitet, hvor der forskes i alt muligt inden for bl.a. natur og miljø, så det er en del af min hverdag” forklarer Vera Vinter.

”Klima er også noget, vi er meget bevidste om derhjemme, hvor vi for eksempel tænker meget over vores forbrug af plastik og prøver at begrænse det. Jeg bliver også træt af det, når jeg ser nogen smide dåser og flasker i naturen – så spørger jeg, om ikke de ikke har tabt noget. Man skal ikke svine i vores natur!” slutter Vera Vinter.

Det handler om klima og jordens ressourcer
Det næste halve år kan Vera Vinter så køre i en klimavenlig Renault Zoe, og den havde Lars Krejberg Petersen, som er adm. direktør i Dansk Retursystem, set frem til at overrække en heldig vinder.

”Det er jo privilegeret at få lov til at overraske en ”panter” på denne måde og belønne folk med en præmie, når de gør noget godt for miljøet. Det var jo fantastisk at opleve, hvor glad og overrasket Vera Vinter blev. Og så glæder det mig jo helt vildt, at Vera Vinter også tænker på miljøet i sin hverdag og er bevidst om, at det gør en forskel, når vi passer på miljøet” fortæller Lars Krejberg Petersen, som også understreger, at det jo ikke kun er denne gevinst, det handler om, for selv hvis du ikke har vundet, så vinder miljøet - ja, så vinder vi faktisk alle sammen,” siger han.

Mest af alt er Lars Krejberg Petersen dog spændt på, om det lykkes at få danskerne til at aflevere de sidste 10 pct. tomme flasker og dåser.

”Danskerne er i forvejen nogle af verdens bedste til at pante, og netop derfor tror vi også på, at vi kan få de sidste med. Vi er selvfølgelig klar over, at vi ikke kan redde verden udelukkende ved at genanvende flasker og dåser. Men vi håber, at denne lidt anderledes kampagne har skabt noget opmærksomhed. Vi vil jo også gerne fortælle danskerne, at det har en reel betydning, at man returnerer sin pantemballage frem for at smide den i skraldespanden. For vi taler altså om, at vi allerede nu genanvender mere end 1,2 milliarder årligt,” forklarer adm. direktør Lars Krejberg Petersen.

Øget interesse og opmærksomhed

”Vi oplever en stigende interesse politisk og fra forbrugerne. Derfor tror vi, at tiden er moden til, at vi tager endnu et skridt og løfter pantsystemet til næste niveau. Klimaforandringerne rykker tættere på, jorden har ikke uanede mængder råstoffer, og vi ser øer af plastik dukke op i havene. Det har fået mange til at give udtryk for, at de gerne vil gøre en forskel”, siger Lars Krejberg Petersen.

De sidste 10 pct. = 140 millioner flasker og dåser

Hvert år afleveres ni ud af ti pantemballager retur til genanvendelse. Men der er også én, som ikke gør. Det betyder, at der er 140 millioner flasker og dåser, som går tabt. Derfor har Dansk Retursystem besluttet at skrue op for ambitionerne. Vi vil gerne øge antallet af flasker og dåser, der kommer retur, selv om returprocenten allerede ligger på 90. Industrien efterspørger genanvendte materialer af høj kvalitet, og forbrugerne efterspørger fokus på bæredygtighed, og omregnet kan de 140 millioner udgøre en besparelse på 10.200 tons råstoffer og 14.300 tons CO2.

Og det handler bare lige om at få den sidste flaske med.

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.

Verdensmålene kommer til Dianalund23.8.2019 07:42:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og lørdag den 31. august kl. 10:00 - 14:00 besøger Danmark for Målene Dianalund Centret i Dianalund. Kom forbi og oplev Mikael Jarnvig, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men hver enkelt flask