Pantboom i sommerlandet

Der skulle mere end sommerregn til at slukke danskernes tørst. Hver dag sommeren igennem blev der afleveret én million ekstra tomme dåser og flasker i forhold til resten af året. Og det var særligt ude i sommerlandet, at stigningen var at finde.

Selvom temperaturerne ikke har været i top denne sommer, så har danskerne alligevel gjort, som de plejer og drukket en ekstra vand, sodavand eller øl i ferien. Og der er mere, der tyder på, at danskernes vaner er mere stabile end sommervejret. De tommer dåser og flasker blev nemlig afleveret til pant – præcis som de bliver det resten af året, og det gav igen i år et kæmpe pantboom i sommermånederne.

”Vi kan helt sikkert mærke den stigende aktivitet – og særligt ude i sommerlandet. Vi har i forhold til i vintermånederne haft omkring 600 flere kunder, vi skal hente pant hos. Det skyldes f.eks., at campingpladser og kiosker åbner for feriegæsterne i sæsonen. Vores gode pantvaner, der gavner miljøet, holder heldigvis ikke ferie, og turisterne følger vores gode eksempel,” siger Heidi Schütt Larsen, som er vicedirektør i Dansk Retursystem.

Gode pantvaner gavner miljøet

Og det er slet ikke så tosset. For ved at sende dåser og flasker til genanvendelse spares både på råstoffer og CO2. Man undgår herved de energikrævende processer med at fremstille ny plastik af råolie og nyt glas af flodsand til flasker eller ny aluminium til dåser. Når vi genanvender en dåse, kræver det fx kun 5 procent af den energi, man ville bruge på at fremstille en helt ny dåse.

Så meget CO2 sparer danskerne

Generelt er danskerne rigtig gode til at pante, idet 9 ud af 10 tomme dåser og flasker kommer retur. Sidste år indsamlede Dansk Retursystem 1,15 mia. dåser og flasker. Det sparede naturen for 109.000 tons CO2. Med de seneste tal fra den danske sommer tyder det på, at vi kan fastholde eller måske endda udbygge dette flotte resultat.

Så selvom sommeren ikke var så solrig, kan vi godt være glade for vores gode vaner.

Flere informationer fås hos kommunikationsdirektør Hanne Luke på tlf. 20 14 05 18 eller hlu@danskretursystem.dk

Dansk Retursystem er en non-profit miljøvirksomhed. Vi driver det danske pantsystem, som hører til blandt verdens bedste. Hvert år afleverer danskerne over 1 milliard engangsflasker og dåser. Det svarer til godt 3 millioner om dagen, som vi sørger for bliver genanvendt. Vi er førende, når det gælder genanvendelse af materialer i høj kvalitet. Vi sikrer, at materialerne kan bruges igen og igen til gavn for klima, miljøet og jordens ressourcer.