Deloitte

Pandora er højdespringer i den globale luksus-elite

Del

Den danske smykkevirksomhed er blandt de hurtigst voksende luksusbrands i verden, viser en ny analyse fra Deloitte

Morten Steinmetz
Morten Steinmetz

København, 9. juni 2016

Verdens 100 største luksusbrands solgte tilsammen for 222 mia. dollars sidste år, en vækst på 3,6 procent i forhold til året før. Blandt højdespringerne er danske Pandora, der cementerer sin position som et af de hurtigst voksende luksusbrands på det globale marked.

- Over en bred kam har luksusbranchen ikke haft et nemt år. I Europa ligger salget nogenlunde stabilt, men både Kina, Rusland, USA og Sydamerika viser en tydelig afmatning i forhold til tidligere år. Det sætter virksomhedernes omsætning under pres, siger partner i Deloitte Morten Steinmetz, der til daglig beskæftiger sig med luksus- og modebranchen.

Vigende vækst gør, at luksusvirksomhederne skal kæmpe endnu hårdere for at nå helt ud til kunderne.

- Selv de store, verdensberømte modehuse skal konstant finde på nye ideer og nye tiltag. Et godt eksempel er italienske Prada og britiske Burberry, der senest har forsøgt at gå uden om de traditionelle forårs- og efterårskollektioner og i stedet lave ’sæsonløse’ kollektioner, der sendes direkte ud i butikkerne, så kunderne kan købe tøjet med det samme, siger Morten Steinmetz.

Andre kendte luksusvirksomheder forsøger også at finde på nye tiltag for at holde især de unge forbrugere til ilden.

- Den amerikanske modedesigner Marc Jacobs har åbnet en café i Milano, Ralph Lauren har åbnet en kaffebar på 5th Avenue i New York, og den schweiziske urproducent Omega har kastet sig ud i en række sociale projekter forud for OL i Rio. Det er bare få eksempler på, at de store luksusvirksomheder er tvunget til at tænke nyt, siger Morten Steinmetz.

Ved siden af de mange sidespring og kreative projekter, har luksusvirksomhederne dog stort fokus på at styrke deres kerneforretning, hvor pengestærke forbrugere køber tøj og accessories af høj kvalitet. Og her kommer man ikke uden om turister og transitsteder, mener Morten Steinmetz.

- I lande som Frankrig, Italien og England er hovedparten af luksusforbruget båret af udenlandske turister, der har taget den store pengepung i lommen, når de er ude at rejse. Globalt står den type ’transit-handel’ for op mod 40 pct. af det samlede forbrug. Derfor er det ikke overraskende, når modehusene indtager både lufthavne og hovedstrøg i de store byer. Det er ganske enkelt her, pengene skal findes.

Verdens største luksusbrand er Moët Hennessy-Louis Vuitton, der blandt andet står bag mærker som Bulgari, Donna Karan og Louis Vuitton. Andenpladsen indtages af Cartier-ejeren Compagnie Financière Richemont, mens Estée Lauder kommer ind som nummer tre.

Danske Pandora er nr. 26 på den globale Top 100. Det er et spring på hele 9 pladser fra sidste års placering som nr. 35.

Om analysen

Deloittes ”Global Powers of Luxury Goods 2016” er baseret på data fra verdens 100 største luksusbrands. Rapporten giver et indblik i de udfordringer, muligheder og markedstrends, virksomhederne står over for. Analysen giver desuden et billede af den globale økonomi. Rapporten kan hentes her: http://www2.deloitte.com/ch/en/pages/consumer-business/articles/global-powers-of-luxury-goods.html

Nøgleord

Kontakter

Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk

Billeder

Morten Steinmetz
Morten Steinmetz
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i luksus- og modebranchen.

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum