Pandemien er ikke ovre, før hele verden er coronafri

Meldinger om store forhåndsindkøb af coronavaccine til mere velhavende lande er dårligt nyt for de fattigere lande. For det betyder, at alt for mange mennesker må vente på vaccinen, og dermed at pandemien trækker ud.

EU har netop meldt ud, at der er lavet endnu en forhåndsaftale om køb af coronavaccine med én af de medicinalvirksomheder, der har en vaccine på vej. Nu er EU-borgere sikret over 1,2 mia. vacciner. Og der er udsigt til, at den mængde kan blive endnu større.

Også Canada, Storbritannien og USA har sikret sig store mængder. Alle har de sikret sig mere end nok til at dække deres egne befolkninger.

Men det er et stort problem for de lande – lav- og mellemindkomst – som ikke kan være med på det enorme beløb, som en aftale med et af medicinalfirmaerne kræver. De er derfor afhængige af Covax, et samarbejde mellem verdenssundhedsorganisationen WHO og den internationale vaccineorganisation Gavi, som skal sørge for, at også 92 lav- og mellemindkomstlande får adgang til vacciner.

Men med hamstringen, som de store spillere er i gang med, er der lange udsigter til, at disse lande får ordentlig vaccinedækning. Et studie fra Duke Global Health Innovation Center i North Carolina konkluderer, at de fleste mennesker i lavindkomstlande må vente med at få adgang til en vaccine indtil 2024, hvis de rige lande bliver ved med at handle, som de gør.

Det er dybt bekymrende, mener Læger uden Grænser.

”Hvis vi skal sikre, at pandemien er overstået hurtigst muligt, er det simpelthen nødvendigt, at vaccinerne bliver fordelt. Den form for hamstring, som vi ser, vil trække pandemien unødigt ud. Det hjælper ikke, hvis rigere dele af verden er ude på den anden side, mens lavindkomstlande stadig står midt i det. Det er en meget bekymrende udvikling,” siger Hanne Klink Epstein, medicinsk talsperson i Læger uden Grænser i Danmark.

”De enkelte lande må tage ansvar, ikke bare for egne borgere, men også internationalt. Får vi fordelt vacciner ud proportionelt efter befolkningstal, vil vi også kunne undgå mange, mange dødsfald. Jo hurtigere, jo bedre. Det må være i alles interesse at få pandemien slået ned hurtigt frem for at trække den i langdrag,” siger Hanne Klink Epstein.

Information om Læger uden Grænser (MSF)

Strandlodsvej 44

+45 39 77 56 00http://msf.dk/

Læger uden Grænser er verdens største medicinske, humanitære nødhjælpsorganisation. Flere end 35.000 medarbejdere redder hvert år millioner af liv verden over. Vi hjælper ofre for krige, konflikter og katastrofer, men kæmper også for adgang til livsvigtig medicin og behandling

Læger uden Grænser indgår tre-årigt partnerskab med Augustinus Fonden: Støtte på 21 millioner kroner skal sikre medicinsk nødhjælp27.9.2023 15:23:57 CEST | Pressemeddelelse

Syv millioner kroner om året i 2024-2026. Augustinus Fonden støtter Læger uden Grænsers arbejde i akutte, længerevarende og glemte kriser de næste tre år med i alt 21 millioner kroner. Samarbejdet gør det muligt for organisationen at rykke hurtigere ud til de steder, hvor behovene for medicinsk nødhjælp er størst.