Pakkeafgift kan dræbe endnu flere erhverv end Corona

Det rumler fra Christiansborg med rygter om, at forestående forhandlinger om revidering af postloven vil indeholde et udspil fra regeringen om en pakkeafgift til at støtte PostNords underskudsgivende aktiviteter, herunder særligt brevudbringning. DTL – Danske Vognmænd kalder det galmandsværk, hvis afgiften får ben at gå på.
Adm. direktør Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænd

Adm. direktør Erik Østergaard: - Dette her vil være den såkaldte udligningsafgift på brevmarkedet i ny forklædning. Den blev afskaffet i 2017, men nu går man efter pakkesegmentet, der er et lukrativt marked i enorm vækst, og som man derfor ser en malkeko i.

Erik Østergaard minder om, at den borgerlige regering og alle forligspartier til højre og venstre i Folketinget i sin tid blev rost for at afskaffe udligningsordningen.

Etaternes Arne

-Det var både modigt og rigtigt set af politikerne at åbne op for mere fair konkurrenceforhold på postmarkedet. Sund konkurrence på området vil i sidste ende gavne kunderne og betyde, at servicen bedre tilpasses kundernes behov og betalingsvilje.

-Men det vil være galmandsværk at indføre en tilsvarende afgift på pakker i en tid, hvor bl.a. Coronaen holder folk hjemme og nærmest er blevet afhængige af pakkeleveringer. Det vil være en skat, der vil rasle ned igennem logistikkæden og ramme alle led – og ikke mindst i sidste ende den almindelige danske forbruger. Skatten vil kunne kvæle både handels- og logistikaktiviteter og dermed dræbe endnu flere erhverv end Corona. Alt sammen fordi, man skal holde kunstigt liv i et hendøende postvæsen, der som en anden etaternes Arne er nedslidt og blot venter på at blive pensioneret.

Hvor er DF og Radikale?

Oven i hatten på den nye pakkeafgift lader jungletrommerne også vide, at regeringen har planer om at smide 250 mio. efter PostNord – årligt i de næste 3 år. Det får Erik Østergaard til at undre sig over, hvad der er sket i hovedet på de forligspartier, der i 2016 blev enige om at afskaffe udligningsordningen for breve, men som nu angiveligt flirter med regeringens tanker i indledende samtaler på Christiansborg.

- Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor Dansk Folkeparti og de Radikale står henne i denne sag. Begge to har muligheden for hver for sig at skaffe regeringen flertal for en afgiftsordning på pakker og næsten en milliard i løbende støtte til PostNord. Men de var også begge to med – i øvrigt sammen med Socialdemokratiet – i 2016, da man vedtog at droppe udligningsordningen for breve. Skal de nu komme som en tyv om natten og nedlægge flere erhverv?

Masser af uafklarede spørgsmål

Afgiftstankerne rejser automatisk en række uafklarede spørgsmål hos aktørerne på pakkemarkedet. Alt, lige fra, om afgifter alene omfatter virksomheder med posttilladelse, om pakker under 20 kg vil blive omfattet – og ikke mindst hvem, der i første omgang skal bære afgiften i de forskellige led i logistikkæden.

Erik Østergaard: - Afgiften vil være vanskelig at indrette, så den omfatter alle relevante pakkeforsendelser, og der vil forvrænge konkurrencen i markedet. Desuden vil de påføre virksomhederne en enorm administrativ byrde, som kunderne i sidste ende skal finansiere af kunderne. Og hvis store spillere i markedet med egen distribution kan undgå afgiften, så vil det også betyde nedlukninger hos pakkedistributørerne. Alt i alt er der mange ting, som et politisk parti skal tænke over, før de lægger flertalsstemmer til sådanne planer.

Adm. direktør Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænd