Pakkeafgift gør alle danskere fattigere

En pakkeafgift på alle pakkeforsendelser vil skade dansk erhvervsliv og skævvride pakkemarkedet. Politikerne må tage andre værktøjer i brug for at redde deres underskudsgivende PostNord, mener ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Af et fortroligt oplæg til en ny politisk aftale på postområdet, som Berlingske Tidende er kommet i besiddelse af og i dag beskriver, fremgår det, at transport- og boligminister Benny Engelbrecht lægger op til en ny afgift på forsendelser af pakker. Provenuet fra den nye skat skal holde hånden under det statsejede og underskudsgivende PostNords fortsatte drift på det danske marked.

- Regeringen er åbenbart villig til at gøre danskerne fattigere i et forsøg på at redde en statsejet aktørs operationer. Regeringen har haft halvandet år til at komme med forslag til, hvordan man kan sikre fortsat befordringspligt af breve, og resultatet er noget så fantasiløst som endnu en skat, der hæmmer aktiviteten i det danske samfund. Det er den helt forkerte vej at gå i en tid, hvor dansk erhvervsliv kæmper med effekterne af corona, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

ITD repræsenterer en lang række virksomheder, der er i direkte konkurrence med PostNord-koncernen ikke mindst på pakkeområdet, hvor det statsejede PostNord Logistics er under anklage for at modtage uretmæssig statsstøtte til sin drift.

- Vi har brug for en postaftale, der sikrer fair og lige konkurrencevilkår uden, at alle danskere skal opkræves en PostNord-skat. Vi har fra ITD’s side fremlagt flere forslag til, hvordan det frie marked kan sikre udbringning af breve og pakker, og private aktører har meldt sig klar til at løfte opgaven. Det er den vej, vi skal i stedet for at opfinde en ny PostNord-skat, siger Carina Christensen.

Vejen genvinder titlen som Årets Transportkommune for næsen af Horsens5.11.2020 13:19:01 CETPressemeddelelse

Gode rastepladser og grønne tiltag sikrede igen i år Vejen Kommune kåringen som Årets Transportkommune. Kampen om førstepladsen var dog tæt, da Horsens Kommune med en række Corona-tiltag og deres fokus på logistik og transport som en erhvervsmæssig styrkeposition sneg sig nærmere topplaceringen i den årlige undersøgelse, som udarbejdes af ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Ny bødepraksis for dyretransporter må gælde alle sager30.10.2020 12:31:23 CETPressemeddelelse

Miljø- og Fødevareministeriet har i dag på et møde med centrale aktører inden for dyretransporter, herunder også ITD, fremhævet, at praksis siden 1. oktober 2020 er ændret, så det fremadrettet kun er i oplagte tilfælde, at chauffører kan blive idømt bøder for dyrs transportegnethed. Men det bør selvsagt også gælde de sager, der allerede er anlagt ved de danske domstole, mener ITD efter mødet.