Pæne lønstigninger til de sjællandske ingeniører

Der er så stor efterspørgsel på ingeniørernes og de naturvidenskabelige kandidaters kompetencer, at det også kan ses på lønudviklingen. I det forgangne år har Ingeniørforeningen, IDA’s privatansatte medlemmer på Sjælland hentet en gennemsnitlig lønstigning på 3 pct. – lidt lavere end landsgennemsnittet på 3,9 pct.

Overalt i landet meldes der på flere områder om mangel på ingeniører og cand.scient.er. Disse flaskehalse kommer også til udtryk i de privatansattes ingeniørers lønudvikling, der på landsplan steg med 3,9 pct. i det seneste år. På Sjælland hentede ingeniørerne og cand.scient.erne en lønstigning på 3 pct., og da inflationen har ligget på 0,5 pct.point i samme periode, betyder det en pæn reallønsfremgang. Det viser Ingeniørforeningen, IDA’s lønstatistik for 2015.

”Det er gode tider for ingeniører og naturvidenskabelige kandidater. Deres kompetencer er efterspurgt mange steder. Og til trods for at der udklækkes flere nye ingeniører og naturvidenskabelige kandidater år for år, ligger ledigheden på 2 pct. Det viser de seneste tal fra Akademikernes A-kasse. Det forhold kaster pæne lønstigninger af sig,” siger Nicolai Schiørring, formand for IDA Sjælland.

Ingeniørmanglen dokumenteres også af Arbejdsmarkedsbalancen, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering står bag. Den viser, at der er mangel på ingeniører i 7 ud af landets 8 beskæftigelsesregioner, og på Sjælland samt hovedstadsområdet er det bl.a. bygnings-, it-, elektro- og maskiningeniører, man kigger langt efter. Og der er intet, der tyder på, at efterspørgslen på højtuddannede med teknologiske og naturvidenskabelige kompetencer bliver mættet lige med det samme. En prognose fra den teknologiske alliance, Engineer the Future, viser, at Danmark vil mangle op mod 13.500 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater i 2025, hvis ikke udviklingen vendes. Derfor forudser Nicolai Schiørring, at de kommende år også vil byde på pæne lønstigninger.

”Løn handler om udbud og efterspørgsel, og disse flaskehalse på arbejdsmarkedet vil formentlig også påvirke lønudviklingen fremadrettet. Vi er udfordret af, at alt for få unge vælger en teknologisk eller naturvidenskabelig uddannelse, og samtidig formår vi heller ikke at tiltrække og fastholde nok vidensarbejdere udefra,” siger Nicolai Schiørring og peger på, at det er en udfordring for hele samfundet.

”Hvis ikke vi kan imødekomme erhvervslivets efterspørgsel på højtuddannede med teknisk og naturvidenskabelig indsigt, så kan det i sidste ende koste os arbejdspladser og fælles velstand. Formår vi ikke at vende udviklingen, risikerer vi, at virksomhederne og væksten må søge derhen, hvor kompetencerne er,” siger Nicolai Schiørring.

De sjællandske ingeniører får mere i lønposen end deres kolleger andre steder i landet. I gennemsnit henter de sjællandske ingeniører en månedsløn på 57.822 kr. Det er 4.276 kr. mere end landsgennemsnittet på 53.546 kr. pr. mdr.

Søren Lorentzen, tlf: 5185 1764